اعزام ناظران هسته‌ای سازمان ملل به اوکراین برای بررسی تولید بمب‌های هسته‌ای

دولت روسیه در روز‌های گذشته بار‌ها اظهار نگرانی کرده است که اوکراین در برخی پایگاه‌های هسته‌ای بمب‌های اتمی خطرناکی را نگهداری می‌کند که می‌تواند برای شهروندان این کشور خطرآفرین باشد. علی رغم اینکه دولت زلنسکی این ادعا‌ها را بار‌ها رد کرده است حالا قرار است ناظران هسته‌ای سازمان ملل از مکان‌هایی که دولت مسکو می‌گوید اوکراین در حال ذخیره سازی بمب های کثیف در آنجاست بازدید کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام سازمان ملل در حالی قرار است عملی شود که چند روز گذشته یک افسر ارشد روسی در اظهاراتی اعلام کرد شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد دو موسسه اوکراین که مرتبط با صنعت هسته‌ای هستند در حال آماده سازی برای تولید نوعی از بمب‌های هسته‌ای با عنوان بمب کثیف هستند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این آژانس در تحقیقات خود از فعالیت‌های ادعایی روسیه در اوکراین مطلع شده و قرار است بازرسان خود را برای بررسی‌های بیشتر به این محل‌ها اعزام کند.

رسانه‌های روسی به نقل از ایگور کریلوف، رییس نیرو‌های حفاظت هسته‌ای روسیه نوشتند که طبق اطلاعات به دست آمده دو سازمان تحت حمایت اوکراین با دستور العمل‌های ویژه‌ای در حال ساخت نوعی بمب اتمی با عنوان بمب کثیف هستند.

روسیه پیشتر اعلام کرده بود این دو مکان را شناسایی کرده و گفته بود که آن‌ها کارخانه‌هایی در قسمت شرقی کی یف هستند. روسیه قصد دارد امروز سه شنبه موضوع ساخت این بمب اتمی توسط موسسات اوکراینی را در صحن علنی سازمان ملل متحد مطرح کند.

روسیه می‌گوید قرار است از دبیرکل سازمان ملل متحدد بخواهد تا تمام تلاش خود را به کار گیرد تا جلوی اوکراین را برای ساخت چنین بمب خطرناکی بگیرد.

اعزام ناظران هسته‌ای سازمان ملل به اوکراین برای بررسی تولید بمب‌های هسته‌ای