ناکامی عربستان در جذب سرمایه‌گذاران خارجی

وب سایت  سعودی لیکس در گزارشی اعلام کرد که  سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان در سال‌های گذشته کاهش یافته است.

 بر اساس این گزارش، روزنامه  آمریکایی «وال استریت ژورنال»  نیز  کاهش سرمایه گذاری خارجی در عربستان سعودی را برجسته کرد که  این امر برنامه‌های « محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی  و اجرای چشم انداز 2030  را تضعیف  می‌کند.

این روزنامه نوشت که با وجود تلاش‌های بن سلمان ، جذب سرمایه گذاری در عربستان سعودی در سال‌های اخیر همچنان بسیار کم است. شرکت‌های بین‌المللی  نیز از صورت حساب‌های مالیاتی شکایت دارند.

این روزنامه در ادامه نوشت: تنش‌های اخیر بین عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا نیز باعث نگرانی شرکت‌های خارجی شده است، به‌گونه‌ای که برخی شواهد و اسناد در سال‌های اخیر نشان داد که سرمایه گذاری در کشورهایی که با آمریکا  تنش دارند، پیامدهایی  را به دنبال خواهد داشت.

روزنامه وال استریت ژورنال  به تهدیدهای گزارش شده مقامات آمریکایی در خصوص عربستان مبنی بر توقیف فروش تسلیحات و ... اشاره کرد و  نوشت: عربستان در حال بررسی فروش اوراق قرضه خزانه داری آمریکا است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی سرمایه گذاران خارجی پس از این تهدیدات آمریکا علیه مقامات  سعودی نمی‌توانند به سرمایه گذاری در عربستان سعودی  اعتماد کنند.

تصمیم اخیر گروه اوپک‌ پلاس برای کاهش تولید 2 درصدی تولید نفت به تنش در روابط ریاض و واشنگتن به عنوان متحدان نزدیک منجر شده است.

ناکامی عربستان در جذب سرمایه‌گذاران خارجی

بانک مرکزی عربستان سعودی اخیرا اعلام کرد که دارایی‌های ذخیره خارجی این کشور در ماه اوت گذشته با 1.4 درصد کاهش به صورت ماهانه به 1715.4 میلیارد ریال (457.4 میلیارد دلار) رسیده است که کاهش 6.6 میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

خبرگزاری بلومبرگ نیز اخیرا  واقعیت ناکارآمدی عربستان در جذب شرکت‌ها و سرمایه گذاران را با توجه به شکست چشم انداز 2030 که توسط « محمد بن سلمان» ترویج شده است، برجسته کرد و نوشت: کاهش صنعت خدمات حمل و نقل مسافر، تصویری از اولویت‌های متناقض در برنامه چشم انداز 2030 بن سلمان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت است.

دولت عربستان سعودی قوانین اغراق آمیزی را برای شرکت‌های حمل و نقل مسافری مانند «اوبر» وضع می‌کند و این شرکت‌ها را ملزم به پرداخت صورت حساب‌های مالیاتی هنگفت می‌کند و همچنین خودروهایی که مجاز به تردد هستند و رانندگان این خودروها را محدود می‌کند.

سعودی‌ها و همچنین بازدیدکنندگان از عربستان سعودی ، تجار و گردشگران از خدمات ضعیف شرکت اوبر ناامید هستند و این درحالی است که صندوق سرمایه‌گذاری دولتی 3.5 میلیارد دلار در سال 2016 در اوبر سرمایه‌گذاری کرده است.

اتوبوس‌ها برای حمل و نقل عمومی کمی در ریاض وجود دارد و سیستم مترو سال‌ها در دست ساخت بوده و هنوز افتتاح نشده است، بنابراین سعودی‌ها به شدت به حمل و نقل از طریق شرکت‌های حمل و نقل مسافر که به طور موثر نیازهای آنها را برآورده نمی‌کنند، متکی هستند.

سفارت آمریکا در ریاض ماه‌ها پیش اعلام کرد که گسترش فساد در عربستان سعودی با دخالت شاهزادگان ارشد و مقامات رژیم آل سعود، مانع بزرگی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

سفارت آمریکا اعلام کرد که تجربه شرکت‌های آمریکایی در عربستان ناامیدکننده است و می‌تواند وجهه عربستان سعودی به عنوان مکانی جذاب برای سرمایه‌گذاری را بدتر کند و این کشور را در یک میدان رقابتی خطرناک قرار دهد.

باوجود تلاش‌های محمد بن سلمان برای کم کردن اتکا به نفت و تنوع بخشیدن به منابع درآمدی این کشور و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، برخی از شرکت‌ها در تلاش هستند تا فعالیت‌های خود را در عربستان کاهش دهند یا برنامه‌های توسعه‌ای خود را به تاخیر بیاندازند.

ولیعهد سعودی می‌خواهد به اقتصاد نفتی عربستان پایان دهد اما با توجه به تکیه بر درآمدهای نفتی نمی‌تواند خواسته‌اش را تحقق ببخشد و به همین دلیل با تشکیل کنفرانس « داووس صحرا» که اکنون در حال برگزاری است؛ به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی است.