مرگ سالیانه 300 هزار نفر در اروپا به دلیل آلودگی هوا

یک مقام اروپایی گفت که سالانه ده‌ها هزار نفر در اروپا جان خود را بابت آلودگی هوا از دست می‌دهند.

به نوشته روزنامه «کویت تایمز»، «فرانس تیمرمنز» معاون کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در نشست خبری در شهر «بروکسل»  گفت: «سالانه حدود ۳۰۰ هزار اروپایی در نتیجه آلودگی هوا پیش از موعد می‌میرند و بسیاری دیگر از بیماری‌های ریوی یا سرطان‌های ناشی از آلودگی رنج می برند.»

تیمرمنز گفت که کمیسیون اروپا قوانین قوی‌تری برای داشتن محیط بدون آلودگی در سال ۲۰۵۰ پیشنهاد کرده است.

وی با بیان اینکه آب و هوای سالم برای سلامت مردم و اکوسیستم‌ها ضروری است، افزود، ابتدا پیشگیری می‌شود و زمانی که آلودگی رخ م‌ دهد، کسانی که آن را ایجاد کرده‌اند باید هزینه پاکسازی را بپردازند.

وی افزود که الزامی است تا سال ۲۰۳۰، کشورهای اتحادیه اروپا  محدودیت‌های قانونی الزام آور اتحادیه را برای آلودگی هوا را رعایت کنند.

خبرگزاری «رویترز» نیز در این زمینه نوشت، کمیسیون اروپا روز چهارشنبه محدودیت‌های قانونی سخت‌تری را پیشنهاد کرد تا شرکت‌های دارویی و آرایشی را وادار به پرداخت هزینه برای پاکسازی فاضلاب آلوده به محصولاتشان کند.

این کمیسیون سه قانون را برای جلوگری از آلودگی آب و هوا پیشنهاد کرده است. از جمله این الزامات این است که تا سال ۲۰۳۰، کشورهای اتحادیه اروپا باید محدودیت‌های الزام آور قانونی آلودگی هوا را رعایت کنند.

مرگ سالیانه 300 هزار نفر در اروپا به دلیل آلودگی هوا

«ویرجینیوس سینکویسیوس» کمیسر محیط زیست اتحادیه اروپا، گفت: «آلودگی هوا همچنان بزرگترین تهدید زیست محیطی برای سلامتی ماست. اثرات آن برای آسیب پذیرترین افراد از جمله کودکان و سالمندان بدتر است».

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده‌های هوا، مانند ذرات معلق صنعت و دی اکسید نیتروژن ناشی از ترافیک می‌تواند باعث دیابت، بیماری‌های ریوی و سرطان شود.

این گزارش حاکیست، در حالیکه کیفیت هوای اروپا در دهه گذشته بهبود یافته، اما اتحادیه اروپا بیش از ۱۰ کشور را به دلیل نقض محدودیت‌های خود به دادگاه کشانده است.

 دیوان دادگستری اروپا کشورهای فرانسه، لهستان، ایتالیا و رومانی را به اتهام آلودگی غیرقانونی هوا مجرم شناخته است.