روایت ترکی الفیصل از تهدید آمریکا علیه عربستان

  ترکی الفیصل سفیر اسبق عربستان در واشنگتن و رئیس  اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی، با اشاره به  پشت پرده تهدید آمریکا علیه این کشور در سال 1973 اعلام کرد  که « اختلاف دیدگاه‌ها» میان واشنگتن و ریاض قابل حل است.

به گزارش رای الیوم، ترکی الفیصل در  یک سخنرانی در کنفرانس شورای ملی روابط عربی و آمریکایی که یک مرکز مطالعاتی در واشنگتن است، اعلام کرد:« اختلاف اخیر در دیدگاه‌ها میان کشورهایمان دلیلی برای پشت کردن ما به یکدیگر نیست. در حالی که حقایق ادعاهای نادرست را رد می‌کند، تصمیم اوپک پلاس یک تصمیم بود که با اجماع همه اعضای این گروه صورت گرفت و هدف از آن، بازگرداندن تعادل به بازار نفت بود که با کاهش قیمت نفت همراه بود. همچنین این تصمیم به منظور حفظ تعادل در انرژی جهانی بود  و این درحالی است که در بازار کمبود عرضه نفت نیز ایجاد نشد».

 وی در ادامه افزود: « عربستان سعودی در حال توسعه ژئواکونومیک خود نه تنها به نفع خود؛ بلکه به نفع منطقه و جهان است. ما امیدواریم که ایالات متحده همچنان به عنوان بخشی از موفقیت‌های آینده ما باشد همانطور که در گذشته نیز با ما بوده است».

شاهزاده ترکی الفیصل به پشت پرده اختلاف میان ریاض و واشنگتن در سال 1973 در جریان جنگ مصر و   سوریه علیه اسرائیل پرداخت و گفت:« به یاد دارم  در بحبوحه تحریم نفت در جنگ رمضان 1973، زمانی که نامه «کیسینجر » (وزیر خارجه وقت ایالات متحده) از طریق رابط و مسئول سیا در عربستان به ملک فیصل رسید. پیام کوتاه اما کاملاً واضح بود.

سفیر اسبق عربستان در واشنگتن تاکید کرد: در این  پیام  هشدار داده شده بود که اگر تحریم نفتی ادامه یابد، ایالات متحده به دنبال راه‌هایی برای اصلاح آن خواهد بود. تهدید نمی‌توانست از این واضح تر باشد. وظیفه من این بود که این پیام را در حالی که مرحوم پدرم برای خواب آماده می‌شد، منتقل کنم».

 وی افزود: تحریم چند ماه دیگر ادامه یافت تا اینکه ایالات متحده اقدامات مؤثری برای تأثیرگذاری بر عقب‌نشینی اسرائیل از جبهه سوئز و بلندی‌های جولان انجام داد.چند هفته بعد، «ملک فهد» که در آن زمان معاون نخست‌وزیر بود، در راس یک هیئت بلندپایه از مقامات سعودی به واشنگتن رفتند تا توافقنامه همکاری در بسیاری از مسائل را با ایالات متحده امضا کنند».

روایت ترکی الفیصل از تهدید آمریکا علیه عربستان

ترکی الفیصل تاکید کرد: « شخصیتی که از طرف آمریکا توافقنامه را امضا کرد، شخص کیسینجر بود که چند ماه پیش عربستان را به حمله تهدید کرده بود. بدین ترتیب اختلاف دیدگاه‌های کنونی میان این دو کشور قابل حل است همانطور که در گذشته بوده است».

تصمیم اخیر گروه اوپک‌پلاس برای کاهش تولید 2 درصدی تولید نفت به تنش در روابط ریاض و واشنگتن به عنوان متحدان نزدیک منجر شده و دولت «جو بایدن»  رئیس جمهور آمریکا گفت که گزینه‌های خود درباره عربستان را بررسی می‌کند.

اعضای گروه «اوپک‌ پلاس» روز چهارشنبه 5 اکتبر بر سر کاهش 2 درصدی تولید نفت توافق کردند. مطابق آن توافق مقرر شد روزانه 2 میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می‌‌شود. سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به نفع روسیه در جنگ اوکراین تمام خواهد شد.

بسیاری از معتقدان و کارشناسان معتقدند که کاهش تولید نفت اقدامی عامدانه از سوی «محمد بن سلمان»  ولیعهد سعودی برای سیلی زدن به رئیس جمهور آمریکا است و این در حالی است که آمریکایی‌ها از این تصمیم اعضای اوپک پلاس سردرگم شده‌اند و شروع به تهدیدهایی مبنی بر بررسی گزینه‌های خود درباره عربستان کرده‌اند.

در پی افزایش بی رویه قیمت نفت، سناتورهای آمریکایی از دولت این کشور خواستند تا همه جنبه‌های همکاری از جمله فروش سلاح به عربستان را متوقف کند. جو بایدن در پاسخ به این درخواست سناتورها گفت که چنین تصمیمی روابط ریاض و واشنگتن را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.