استفاده غیرقانونی از یک جاسوس افزار در چهار کشور اتحادیه اروپا

دموکراسی اتحادیه اروپا به خاطر جاسوس افزار ی مزدورانه در معرض تهدید است. بنا بر گزارش جدید پارلمان اروپا، این جاسوس افزار حریم خصوصی را نقض می‌کند، مخالفان و آزادی بیان را سرکوب می‌کند، و حتی از قرار گرفتن علنی دولت‌ها زیر ذره بین جلوگیری می‌کند.

براساس گزارش شبکه ویون، فرد مهاجم با نصب این جاسوس افزار در یک دستگاه امکان زیر نظر گرفتن دستگاه (درست همزمان با استفاده کاربر از آن)، دسترسی به گذرواژه‌ها و حتی فایل‌های مهم را پیدا می‌کند.

با این جاسوس افزار همچنین می‌توان موقعیت‌های مکانی را ردیابی کرد و مدارک جعلی ایجاد و نصب کرد. جاسوس افزار معمولاً از طریق یک اپلیکیشن بدافزار یا لینک یک پایگاه اینترنتی نصب می‌شود و آثار بسیار کمی برای امکان شناسایی از خود بر جا می‌گذارد.

بر اساس پیش نویس گزارش پارلمان اروپا، از این جاسوس افزار به طور غیرقانونی برای نظارت و شناسایی در دست کم چهار کشور اتحادیه اروپا استفاده شده است که عبارتند از یونان، اسپانیا، لهستان و مجارستان.

با انباشته شدن شواهد و مدارک از چند کشور، این موضوع در پارلمان اروپا از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. یک تحقیق بین المللی ژورنالیستی در سال گذشته نشان داد از (جاسوس افزار) پگاسوس علیه فعالان حقوق بشر، سیاستمداران، روزنامه نگاران و دیگران استفاده شده است. اما از دیگر برنامه‌های جاسوس افزار نیز استفاده می‌شود.

استفاده غیرقانونی از یک جاسوس افزار در چهار کشور اتحادیه اروپا

چند ماه پیش خبری منتشر شد که نشان می‌داد برخی مقامات ارشد کمیسیون اروپا هدف جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس قرار گرفته اند و اطلاعاتشان فاش شده است. غربی‌ها تلاش کرده اند با سکوت دست این رژیم را در این نوع از جاسوسی‌ها باز بگذارند. نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در عرصه سایبری هم دارای مصونیت عجیبی است که می‌تواند این بازی کثیف را تا جایی که بخواهد پیش ببرد و اطلاعاتی که لازم دارد را جمع آوری کند.