واترگیت اوباما در راه است

به گزارش افکارنیوز، مهر به نقل از روزنامه دیلی تلگراف نوشت: رسوایی معروف به "سریع و خشمگین" در دولت باراک اوباما در حال تبدیل شدن به واترگیت رئیس جمهور کنونی آمریکا می باشد.

واترگیت رسوایی بزرگ ریچارد نیکسون(رئیس جمهور آمریکا ۱۹۶۹-۱۹۶۷۴) بود که وی را در آستانه استیضاح قرار داد. این رسوایی با کشف دزدی و سیستم شنود توسط جمهوری خواهان در مرکز کمپین انتخاباتی حزب دموکرات در هتل واترگیت آغاز شد و مدتی بعد پای نیکسون و بسیاری از اطرافیان او به این رسوایی کشیده شد. در ادامه این رسوایی، نیکسون برای فرار از استیضاح، از پست ریاست جمهوری آمریکا استعفا کرد.

سریع و خشمگین: از عملیات تا رسوایی

در سال ۲۰۰۹، دولت آمریکا در عملیاتی به نام سریع و خشمگین، به صورت غیر قانونی فروشندگان تسلیحات را در آریزونا برای فروش اسلحه گرم به افراد مشکوک آموزش می دهد.

اداره الکل، تنباکو، تسلیحات و مواد منفجره آمریکا(ATF) به عاملان نفوذی خود دستور می دهد به امید یافتن کارتل های اصلی قاچاق مواد مخدر مانع فروش اسلحه به کارتل های مواد مخدر در مرز مکزیک توسط قاچاقچیان اسلحه نشوند.

نیروهای امنیتی عملیات سریع و خشمگین کنترل روند خرید و فروش اسلحه های دولت آمریکا را در میان قاچاقچیان اسلحه از دست می دهند و تسلیحاتی که قرار بود برای به تله انداختن کارتل ها استفاده به دست کارتل ها می افتد. مدتی بعد اسلحه های فروخته شده توسط دولت اوباما از صحنه های خونبار درگیری در مکزیک سر در می آورند.

مکزیکی های بسیاری توسط اسلحه های فروخته شده توسط دولت اوباما کشته می شوند اما این رسوایی پس از کشته شدن یک مرزبان فدرال آمریکا عمومی می گردد.

از اکتبر سال ۲۰۱۱،۱۷۰ مورد جنایت مرتبط با اسلحه های گم شده در مکزیک ثبت شده است. چند ماه پیش پلیس مکزیک موفق به کشف تسلیحات آمریکایی شد که حتی دسترسی قانونی به آنها در آمریکا کار دشواری است.

گفته می شود با شکست عملیات سریع و خشمگین، دولت آمریکا ۱۶۰۸ اسلحه گرم را به تبهکاران مواد مخدر تقدیم کرده است. به گزارش دیلی تلگراف، این گاف دولت اوباما نه تنها جان شهروندان آمریکا را تهدید می کند بلکه نفتی بر آتش جنگ داخلی در شمال مکزیک است.

دادستان کل سیاه پوست و اتهام پنهان کاری

پس از اظهارنظرهای خبرچین های ATF، پای قوه قضائیه آمریکا هم به میان کشیده می شود.

ماه پیش درل ایسا، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا و سناتور جمهوری خواه آیووا، چاک گرسلی با ارسال نامه ای به دادستان کل آمریکا، اریک هولدر، خواهان ارائه جزئیات عملیات سریع و خشمگین شدند. عملیاتی که بر طبق گفته گرسلی و ایسا هزینه خرید تسلیحات گم شده در آن از پول مالیات مردم آمریکا تامین شده است.

دادستان کل آمریکا به بهانه محرمانه بودن اسناد عملیات سریع و خشمگین از ارائه این اسناد به کمیته پیگیری رسوایی سریع و خشمگین طفره می رود.

چندی پیش هولدر رسما و با قسم در مقابل کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا شهادت داده بود وی تا آوریل ۲۰۱۱ از عملیات سریع و خشمگین بی خبر بوده است این در حالی است که بر اساس اسناد منتشره توسط قوه قضائیه آمریکا، در سال ۲۰۱۰ یادداشت های در مورد این عملیات برای وی ارسال شده است.

همچنین چند ماه پیش باراک اوباما در این باره گفته بود که نه او و نه دادستان کل دستور عملیات سریع و خشمگین را صادر نکرده اند.

دو روز پیش کمیته نظارت مجلس پس از رای گیری اعلام کرد هولدر با منتشر نکردن اسناد مورد درخواست کمیته، مانع پیگیری کنگره می شود. این کمیته خواهان پیگیری و حل این موضوع شده است.

ریک پری فرماندار تگزاس در واشنگتن پست نوشته بود: " وقت رفتن است آقای هولدر ". همچنین هفته پیش جان کورنین سناتور تگزاس، خواهان استعفای هولدر، دادستان کل آمریکا، شد بود.

دیلی تلگراف می نویسد اکنون جمهوری خواهان اوباما را با نیکسون مقایسه می کنند اما معتقد هستند که وضعیت اوباما بدتر است زیرا در رسوایی واترگیت کسی کشته نشد. دیلی تلگراف می افزاید اوباما در حال انجام همان اشتباهاتی است که باعث شد نیکسون مجبور به استعفا شود.