تنها راه رسیدن به قدرت در عربستان سعودی چیست؟

به همین دلیل در این کشور مفاهیم سیاسی نیز مبتنی بر اصلاحات قبیله ای و شیخ عشیره است و هر قبیله نیز برای خود جایگاهی دارد.

همین مساله باعث شد که عبدالعزیز بن سعود بنیانگذار عربستان سعودی با قبایلی مانند العجمان علیه قبایل دیگر همراه شود تا بتواند پایه های قدرت خود را تقویت کند که این سیاست امروز نیز توسط محمد بن سلمان دنبال می شود.

هدف از این سیاست ایجاد فتنه و اختلاف میان قبایل به منظور کنترل اوضاع است.

یکی از مهمترین استفاده هایی که آل سعود از برگ برنده قبایل انجام داد در بحران با قطر و محاصره این کشور در سال 2017 با همکاری همپیمانان عربش بود که به حکومت های دلارهای نفتی شهرت دارند.

در آن سال بن سلمان و بن زاید تمام قبایل را علیه شیخ تمیم بن حمد امیر قطر شوراندند و حتی به منظور تهدید تمیم، قبایل مسلح هوادار بن سلمان در صحرای احساء و حفر الباطن اقدام به برگزاری رژه مسلحانه کردند.

همزمان بن سلمان برای هموار کردن زمینه تقویت تاج و تختش، نفوذ قبایل در ساحل غربی که دارای قدرت زیادی بودند و امکان داشت برایش دردسر ایجاد کنند، را کاهش و نفوذ و قدرت قبایل منطقه میانی، نجد و ساحل شرقی که هوادارش هستند را افزایش داد.

از مهمترین این قبایل که از حمایت بن سلمان برخوردارند و با حکومت های امارات و کویت نیز دارای روابط بسیار خوبی هستند می توان به العجلان، المهیدب و ابو نیان اشاره نمود.

العجلان صاحب امپراطوری عظیم صنعتی، تنها تولید کننده آب شرب در سعودی، نماینده خودروهای بسیار گران قیمت از نوع فراری، لامبورگینی و بوگاتی است و اکنون به یکی از ستون های استراتژی دفاعی این کشور تبدیل شده است.

بن سلمان در این چارچوب نفوذ و قدرت قبایل مهم قدیمی که هواداراش نیستند را کاهش داده که از مهمترین آنها می توان به خاندان بن لادن که در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارند و خاشقچی که مشاور املاک هستند، اشاره نمود.

تنها راه رسیدن به قدرت در عربستان سعودی چیست؟

بن سلمان به خاندان ابو نیان که در زمینه های انرژی و صنعت فعالند و هواداراش هستند قدرت زیادی بخشیده و زمینه صعود آنان در عرصه سیاست، تجارت و قراردادهای اقتصادی را فراهم کرده است.

از دیگر خاندان های هوادار بن سلمان می توان به آل الفوزان اشاره کرد که مها الفوزان از اعضای این خاندان به عنوان مشاور صندوق ملی توسعه منصوب شده که بن سلمان مدیر آن است.

خاندان الراجحی از مهمترین قبایل هوادار بن سلمان نیز صاحب بانک الراحجی است که بزرگترین بانک اسلامی در جهان با سرمایه ای بالغ بر 146 میلیارد دلار است، این قبیله بنا به دستور بن سلمان مسئول حفظ امنیت غذایی سعودی نیز هست.