آمریکایی‌ها به دنبال رئیس جمهوری غیر از بایدن و ترامپ

نظرسنجی «آل امریکن اکونومیک» شبکه خبری ان بی سی نیوز نشان داد که ۶۱ درصد آمریکایی ها بر این باور هستند که ترامپ نباید بار دیگر به دنبال ریاست جمهوری باشد و تنها ۳۰ درصد از آنها مخالف این دیدگاه هستند.

 

این درحالیست که ۷۰ درصد آمریکایی ها مخالف شرکت بایدن در انتخابات برای بار دوم ریاست جمهوری هستند و فقط ۱۹ درصد می گویند بایدن بار دیگر باید در انتخابات شرکت کند.

این نتایج همچنین نشان داد که تعداد قابل توجهی از اعضای احزاب هر یک از این دو نفر ترجیح می دهند نام آنها در انتخابات نباشد از جمله ۳۷ درصد جمهوریخواهان مخالف رقابت ترامپ در انتخابات هستند. ۶۱ درصد افراد مستقل و ۸۸ درصد دموکرات ها هم همین نظر را دارند.

در رابطه با بایدن، ۵۷ درصد دموکرات ها می گویند او نباید در رقابت های انتخاباتی ۲۰۲۴ شرکت کند. مخالفت با شرکت بایدن در انتخابات آتی نزد افراد مستقل و جمهوریخواهان به ترتیب ۶۶ و ۸۶ درصد است.

نظرسنجی کنندگان سی ان بی سی بر این باورند که دموکرات ها احتمالا در صورت نامزدی بایدن از او حمایت می کنند و جمهوریخواهان نیز حامی ترامپ خواهند بود. در انتخابات اولیه هر یک از نامزدها به اندازه کافی موردحمایت قرار خواهند گرفت تا تایید حزب خود را جلب کنند.

با این حال آنها به مخالفت های گسترده درون حزبی نیز اشاره کرده و می گویند ترامپ و بایدن هیچ یک از موضع قوی، رقابت خود را آغاز نخواهند کرد. در حالی که ترامپ به صورت رسمی اعلام کرده در انتخابات آینده شرکت می کند بایدن هنوز چنین اعلامی را نکرده است.

آمریکایی‌ها به دنبال رئیس جمهوری غیر از بایدن و ترامپ

نظرسنجی از ۸۰۱ نفر از آمریکایی ها در سراسر این کشور در فاصله زمانی بین ۲۶ تا ۳۰ نوامبر (۵ تا ۹ آذر) و با ضریب خطای مثبت و منفی ۳.۵ درصد انجام شده است.

این نظرسنجی نشان داد که ۴۷ درصد از کسانی که فکر می کنند بایدن نباید در انتخابات شرکت کنند دلیل اصلی را سن او مطرح می کنند. این افراد شامل ۶۱ درصد از دموکرات ها و ۶۶ درصد از افراد بزرگسال است. در مقابل تنها ۴۳ درصد از افراد ۱۸ تا ۴۹ ساله سن بایدن را دلیل مخالفت اصلی با شرکت او در رقابت های انتخاباتی مطرح می کنند. بایدن آخر ماه جاری میلادی ۸۰ ساله می شود.

این در حالیست که تنها ۸ درصد از رای دهندگان در مخالفت با شرکت ترامپ در انتخابات به مساله سن او اشاره می کنند. ترامپ ۷۶ ساله است.

محبوبیت بایدن کاهش یافته است

به غیر از سن، بایدن با مشکل دیگری نیز مواجه است. با وجودی که محبوبیت او در انتخابات کنگره قوی تر از حد انتظار بود و حزب او در برخی از حوزه های انتخابیه پیروز شد، به طور کلی محبوبیت بایدن از ۴۶ درصد در ماه اکتبر به ۴۱ درصد سقوط کرده است. همچنین میزان حمایت از عملکرد اقتصادی بایدن از ۴۰ درصد به ۳۸ درصد رسیده است.

تنها ۲۰ از مردم آمریکا فکر می کنند که تلاش های دولت بایدن برای مقابله با تورم موثر بوده است و کاهش ۵ درصدی را نسبت به ماه اکتبر نشان می دهد. این در حالیست که ۲۸ درصد از مردم بر این باورند که تلاش های بایدن در این زمینه آسیب رسان بوده است. ۴۹ درصد می گویند تلاش های بایدن برای مهار تورم تفاوت چندانی حاصل نکرده است. این درصد، افزایش ۷ درصدی را داشته است.

این نظرسنجی همچنین نظرات منفی درباره مسائل اقتصادی و آینده آن را نشان داد. فقط ۱۴ درصد از پاسخ دهندگان اقتصاد را در وضعیت مطلوب یا عالی توصیف کردند که پایین ترین سطح از سال ۲۰۱۳ تاکنون بوده است.

درخصوص اولویت ها در کنگره نیز مردم می خواهند قانونگذاران آمریکایی تورم را مهار کنند. ۸۷ درصد بر این باورند که کنگره باید این را اولویت اول خود قرار دهد.

دیگر مسائل نیز از قدیم سوژه اختلافات بوده است: از جمله کسری بودجه و هزینه ها که دومین اولویت نزد جمهوریخواهان و افراد مستقل را تشکیل می دهد. اما فقط ۴۷ درصد از دموکرات ها می گویند این موضوعات باید در اولویت کنگره قرار گیرد. ۸۴ درصد جمهوریخواهان بر این باورند کنگره باید چنین سوژه هایی را در اولویت قرار دهد.

مهاجرت و مسائل امنیتی اولویت جمهوریخواهان و حمایت ملی از حق سقط جنین دومین اولویت مهم دموکرات ها را تشکیل می دهد. دموکرات ها به شدت خواستار کمک کنگره به اوکراین هستند اما این موضوع از اولویت کمتری نزد جمهوریخواهان برخوردار است.