اتحادیه اروپا به بوسنی وضعیت کاندیدای رسمی عضویت اعطا کرد

رهبران اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه توافق کردند تا به بوسنی و هرزگوین وضعیت کشور کاندیدای رسمی برای عضویت در این بلوک ۲۷ کشوری را بدهند. 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا در توئیتی نوشت: «کشور بوسنی و هرزگوین امروز وضعیت یک کشور کاندیدای عضویت را به دست آورد. این یک سیگنال قوی به مردم و همچنین یک توقع روشن از مقامات جدید برای اجرای اصلاحات است.»

وزیران امور عمومی کشورهای اتحادیه اروپا یک مرحله قبل‌تر اوایل این هفته بر سر اعطای وضعیت کشور کاندیدای عضویت به بوسنی و هرزگوین توافق کرده بودند.

دیگر کشورهایی که با دریافت این وضعیت در فرآیند عضویت در اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند شامل آلبانی، مولداوی، جمهوری مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو، صربستان، ترکیه و اوکراین هستند.

این فرآیند عضویت ممکن است سالهای زیادی به طول انجامیده و شامل مذاکرات پیچیده در خصوص تطبیق قوانین محلی با قوانین اتحادیه اروپا می‌َشود.

به نوشته نشریه «لوموند»، جنگ اوکراین عامل تسریع فرآیند گسترش اتحادیه اروپا شده است.

رهبران اتحادیه اروپا ماه جاری میلادی نیز سیگنال‌های ملموس‌تری به شش کشور حوزه غرب بالکان که مایل به پیوستن به این بلوک هستند درباره اینکه در آینده جایی در اتحادیه اروپا خواهند داشت فرستادند.