بایدن در تنگنای سیاست مهاجرتی ترامپ

نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه «جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا را تحت فشار قرار داده اند تا برای مدیریت موج جدید پناهجویان در مرز جنوبی آمریکا پیش از پایان محدودیت های دوران کرونایی در این هفته اقدام کند.

به نظر می رسد این اقدام قانونگذاران در پی تصمیم یک قاضی آمریکایی در ماه نوامبر باشد که برای مقابله با سیاست مهاجرتی سال ۲۰۲۰ دولت ترامپ وضع شد. براساس قانون جدید مهاجرتی، شهرهای مرزی آمریکا خود را آماده موج جدیدی از پناهجویان می کنند. براساس سیاست مهاجرتی قبلی معروف به عنوان ۴۲ که در تاریخ ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) به پایان می رسد، هزاران پناهجو از چند روز پیش و قبل از پایان محدودیت های کرونایی در مرز آمریکا و مکزیک صف کشیده اند.

روز شنبه، شهر مرزی ال پاسو در غرب تگزاس وضعیت اضطراری اعلام و مقام های این شهر خاطرنشان کردند که صدها مهاجر در سرمای هوا در خیابان ها شب را به صبح می رسانند.

«تونی گونزالس» نماینده جمهوری خواه ایالت تگزاس در گفت و گو با شبکه خبری "سی بی اس"، وضعیت این ایالت را "بسیار وحشتناک" توصیف کرد و از بایدن خواست سیاست های گذشته درخصوص تسریع بررسی روند پناهندگی و اخراج آنها را از سر گیرد.

«هنری کولر» نماینده دموکرات تگزاس در مجلس نمایندگان هم از بایدن خواست تا سیاستی وضع کند که افراد را ملزم کند فقط در گذرگاه های مرزی رسمی درخواست پناهندگی کنند.

«گرگ ابوت» فرماندار تگزاس و یکی از چهره های شناخته شده جمهوری‌خواه و مخالف سرسخت بایدن در امور مهاجرتی دیروز یکشنبه در مصاحبه ای با شبکه خبری "ای بی سی نیوز"، پایان سیاست عنوان ۴۲ را همراه با آشوب کامل دانست.

بایدن در تنگنای سیاست مهاجرتی ترامپ

اما دولت بایدن انتقادهای مطرح شده از هر دو حزب درخصوص پایان سیاست عنوان ۴۲ را رد می کند.

«کیشا لنس باتمز» یکی از دستیاران کاخ سفید ضمن حضور در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد: این مردم نیستند که قصد عبور غیرقانونی از مرز را دارند. اینها افرادی هستند که می خواهند براساس قوانین آمریکا به مساله آنها رسیدگی شود.

اما فشارها بر بایدن حتی از سوی حزب دموکرات هم افزایش یافته است. «جو منشن» سناتور دموکرات آمریکایی نیز در یک برنامه تلویزیونی از رئیس جمهوری آمریکا خواست سیاست عنوان ۴۲ را تمدید کند. وی سپس افزود: رئیس جمهوری باید برای حل این مشکل راهی پیدا کند.