استفاده رژیم سعودی از کارکنان توئیتر برای جاسوسی علیه مخالفان خود

روابط رژیم سعودی و آمریکا به سبب برخی مسائل از جمله کاهش تولید نفت و تقویت روابط ریاض و پکن که آمریکا آن را تهدیدی برای امنیت نظامی و سایبری و سامانه‌های دفاعی خود می‌داند، شاهد تنش‌های زیادی است. با توجه به وجود همین تنش‌ها، دادگاه آمریکا در کالیفرنیا، احمد ابو عمو یکی از مدیران سابق توییتر را که تابعیت لبنانی - آمریکایی دارد به سه سال و نیم حبس محکوم کرد.

آنگونه که روزنامه واشنگتن پست آمریکا به نقل از دادستانی این کشور نوشته است او به جاسوسی از مسائل خصوصی مخالفان و منتقدان رژیم سعودی در توییتر از جمله آدرس ایمیل‌ها و شماره تلفن‌های آن‌ها متهم شده که ممکن است خطراتی برای این افراد در پی داشته باشد.

در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال فاش کرد «بدر العساکر» مدیر دفتر ویژه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی احمد ابو عمو را به خدمت گرفته است و دو طرف در لندن با یکدیگر دیدار کرده اند و العساکر طی آن در ازای بستن حساب کاربری یکی از مخالفان به نام ”مجتهد“ ساعت بسیار گرانقیمتی به قیمت بیش از چهل هزار دلار به ابوعمو داد، اما تلاش وی بی نتیجه ماند.

استفاده رژیم سعودی از کارکنان توئیتر برای جاسوسی علیه مخالفان خود

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ گمان می‌رود این رشوه برای دستیابی به اطلاعات خصوصی مخالفان سعودی در توییتر که از رژیم سعودی انتقاد می‌کنند به ابو عمو داده شده است تا از آن برای سرکوب آزادی بیان استفاده کنند.

با توجه به این که بدر العساکر و سعود القحطانی مشاور دیوان پادشاهی از حساب کاربری پادشاه برای درخواست جاسوسی از احمد ابو عمو استفاده می‌کردند، شخصیت‌های مخالف نظام سعودی معتقدند این درخواست‌ها برای جاسوسی نه اقدامی شخصی بلکه درخواست‌های نظام سعودی است.