جیره بندی داروهای ضد درد کودکان در آمریکا

گزارش های جدید دو تولید کننده بزرگ دارو در آمریکا حاکی از آن است که کمبود داروهای ضد درد و تب بر کودکان در این کشور باعث محدودشدن فروش آن در داروخانه ها شده است.

دو شرکت بزرگ «سی وی اس» و «وال گرینز» در تازه ترین گزارش خود، همزمان با آغاز موج جدیدی از کووید 19، شیوع آنفلوآنزا و بیماری های ویروسی، تقاضا برای خرید داروهای ضد درد و تب بر کودکان در داروخانه ها به شدت افزایش یافته و همین امر باعث جیره بندی و محدود شدن فروش آنها شده است.

همچنین با افزایش تقاضا، تولیدکنندگان این داروها با چالشی بزرگ مواجه شده و تولید داروهای تب بر در سراسر کشور با محدودیت روبرو شده است.

سخنگوی شرکت وال گرینز در این باره گفت: ما به منظور در دسترس نگه داشتن این داروها و مقابله با خرید بیش از حد آن، طرح محدودیت فروش آنلاین آن ها را اجرا کرده ایم و در هر نسخه آنلاین تنها 6 عدد از داروهای تب بر داده می شود.

سخنگوی سی وی اس نیز خطرنشان کرد داروخانه ها برای اطمینان از در دسترس بودن این داروها برای تمام مشتریان، طرح محدودیت فروش را اجرا کرده اند. در حال حاضر تنها در مورد دو محصول ضد درد کودکان تولیدی این شرکت محدودیت وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد ما در حال همکاری نزدیک با تولیدکنندگان هستیم تا مشکل کمبود این داروها به سرعت برطرف شده و به راحتی در دسترس همگان قرار گیرد.

کارشناسان و متخصصان پزشکی و بهداشتی معتقدند شیوع زودتر از موعد موارد بیشمار آنفلوآنزا در سراسر آمریکا و شیوع دیگر بیماری های تنفسی باعث افزایش تقاضا برای خرید این داروها شده است. همچنین تعداد کودکان بیمار در این مقطع از سال جاری، در مقایسه با سال های گذشته بیشتر شده است.

این کارشناسان افزودند: در این شرایط ممکن است والدین کودکان بیمار در صورت مواجهه با بیماری فرزندشان به سراغ داروخانه های دیگر رفته، و یا به دنبال برندهای دارویی دیگر باشند.  

خبر کمبود داروهای ضد درد و تب بر در آمریکا در حالی منتشر شده که این کشور به تازگی مشکل کمبود شیرخشک کودکان را برطرف کرده است.

چندی قبل هنگامی که کارخانه ابوت نوتریشن Abbott Nutrition در ایالت میشیگان به دلیل تحقیقات FDA در مورد آلودگی احتمالی مجبور به تعطیلی موقت شد، شوک عرضه ایجاد شد و قفسه‌های فروشگاه‌ها خالی ماند و والدین برای یافتن شیر خشک با مشکل مواجه شدند.

جیره بندی داروهای ضد درد کودکان در آمریکا

به دلیل قوانین حمایتی FDA (و تعرفه های بالایی که بر شیر خشک خارجی وضع می شود)، بازارها نتوانستند به سرعت خود را با کمبود این محصول در آمریکا وفق دهند و در عوض، مردم با نمایش‌های سیاسی از سوی کاخ سفید مانند واردات شیر خشک مواجه شدند که موفقیت چندانی نداشت.   

دولت نیز برای حل بحران کمبود شیرخشک نوزادان به ارتش متوسل شد و یک محموله شیرخشک وارداتی را با هواپیمای نظامی از آلمان وارد کرده است.

پس از این وقایع، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) سرانجام مشخص کرد که چه نهادی مقصر بحران اخیر کمبود شیرخشک در این کشور بوده است: خود این سازمان یعنی اِف‌دی‌اِی. به طور خاص، قوانین غیرضروری و حمایتی اِف‌دی‌اِی بوده است که واردات شیرخشک خارجی به ایالات متحده را ممنوع کرده بود.

سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که قصد دارد این قوانین را تغییر دهد تا تولیدکنندگان شیر خشک خارجی بتوانند به طور دائم کالاهای خود را به این کشور وارد کنند.