انتقادها به گوگل بابت ارائه تعریفی جنجالی از کلمه «یهودی»

بر اساس گزارش شبکه فاکس نیوز، موتور جستجوگر گوگل تا ساعت ۰۶:۰۰ بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت گرینویچ، جمله‌ای جنجالی را در تعریف کلمه « یهودی » (Jew) نشان می‌داد.

در تعریف اصلی که این موتور جستجو در بالاترین نتایج جستجویش در مورد واژه «یهودی» ظاهر می‌کند، آمده است: «چانه‌ زدن با کسی با حالت خسیسانه یا از سر تنگ‌نظری.» این نشات گرفته از باور کلیشه‌ای قدیمی است که وام دادن و تجارت را از ویژگی‌های ملت یهود می‌داند.

مرکز سیمون ویزانتال که به یکی از بازماندگان مشهور هولوکاست تعلق دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به نظر نمی‌رسد این یک اشتباه باشد، بلکه یک دستکاری برای ارائه یک تعریف ضد یهودی برای ریشه این واژه است. گوگل باید توضیح دهد که چه کسی و چرا این کار را انجام داده است.»

در همین رابطه دنی سالیوان، هماهنگ‌کننده ارتباطات جستجوی عمومی گوگل در توییتی نوشت: «با عرض پوزش، گوگل به تعاریف متخصصان درجه سه فرهنگ لغت مجوز می‌دهد و ما اساساً تنها در صورتی تعاریف "توهین‌آمیز" را نمایش می‌دهیم که معنای اصلی یک اصطلاح باشند.»

انتقادها به گوگل بابت ارائه تعریفی جنجالی از کلمه «یهودی»

در واکنش به این مساله، کنگره جهانی یهودیان در توییتی نوشت: «این عمیقاً نگران‌کننده است که هوش مصنوعی گوگل نتواند سخنان نفرت‌انگیز ضد یهود را که در نتایج جستجوی برتر برای عبارت یهودی ظاهر می‌شود، تشخیص دهد.»

گروه «یهودستیزی را متوقف کنید» که خود را «سازمان پیشرو غیرحزبی آمریکایی که با یهودستیزی مبارزه می‌کند» توصیف می‌کند، نیز نوشت که «وقتی کلمه یهود را در موتور جستجوی گوگل وارد می‌کنید، یک شعار عجیب و غریب ضد یهود ظاهر می‌شود.»

سخنگوی سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده هم از تعریف موتور جستجوی گوگل برای واژه یهودی ابراز شگفتی کرد و در توییتی نوشت: «باورم نمی‌شد، بنابراین خودم در گوگل جستجو کردم. .. سلام گوگل، یهودستیزی چیست؟»

طی تحقیقات بعدی مشخص شد که موتور جستجوی گوگل تعریف اصلی واژه یهودی را تغییر داده و اینگونه معنی کرده است: «یهودی عضو یک جامعه مردمی و فرهنگی است که دین سنتی آن یهودی است و از اصول آن پیروی می‌کند.»