دانمارک، دست به گریبان موج اقدام به خودکشی کودکان و نوجوانان

 آمار اقدام به خودکشی در میان کودکان و نوجوانان تا سن ۱۴ سالگی که توسط آژانس داده‌های سلامت دانمارک گردآوری شده، بحث شدیدی را در سطح کشور در مورد سلامت روان کودکان به راه انداخته است.

این آمار نشان می‌دهد که اقدام به خودکشی در این گروه سنی بیشتر شده است.

در حالی که در سال ۲۰۲۰، پسران در این گروه سنی ۱۱۱ بار اقدام به خودکشی کرده‌اند، این تعداد در سال ۲۰۲۱ به ۱۸۷ نفر رسید. در میان دختران دانمارکی، وضعیت بسیار بدتر است. در سال ۲۰۲۰، ۷۲۴ تن اقدام به خودکشی کردند. سال گذشته این تعداد به ۱۲۶۷ تن افزایش یافت. به عبارت دیگر، روزانه چهار کودک در دانمارک اقدام به خودکشی کردند.

سازمان حمایت از حقوق کودکان دانمارک Borns Vilkar («زندگی کودکان»)، که برای جلوگیری از خودکشی کودکان، یک خط تلفن و سرویس مشاوره آنلاین راه اندازی کرده، گزارش داد که تعداد کسانی که با افکار خودکشی تماس می‌گیرند، هر سال افزایش می‌یابد.

این سازمان همچنین دریافته است که مسائل ذهنی که قبلاً نوجوانان رده سنی ۱۴ تا ۱۶ سال را آزار می‌داد، اکنون به ۱۰ تا ۱۲ سال کاهش یافته است.

به گفته راسموس کجلدال رئیس این سازمان، تعداد کودکان مبتلا به این بیماری نیز افزایش یافته بطوری که برای آنها حتی رفتن به مدرسه می‌تواند چالش بزرگی باشد مگر اینکه به اندازه کافی از این کودکان مراقبت شود.

کریستین لوند از سازمان کمک روانشناختی Headspace، نارضایتی در مدرسه، احساس غریبه بودن و درگیری با دوستان و خانواده را به عنوان اصلی‌ترین مسائل زیربنایی در این زمینه ذکر کرد.

کجلدال همچنین بیان کرد که تنهایی یک انگیزه تکراری است که با رفتار همسالان و ایجاد استرس توسط رسانه‌های اجتماعی تشدید می‌شود.

دانمارک، دست به گریبان موج اقدام به خودکشی کودکان و نوجوانان

وی گفت: «هنگامی که کودکان به سن ۱۰ سالگی می رسند، تعامل اجتماعی با سایر کودکان بسیار مهم می‌شود و اهمیت والدین کمی کاهش می‌یابد. اگر کودکان احساس کنند تنها هستند، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند یا در رسانه‌های اجتماعی در معرض چیزی قرار می‌گیرند، والدین واقعاً نمی‌توانند این مسائل را حل کنند.»

تقریباً یک نفر از هر سه نفر دانمارکی که در سال ۲۰۲۰ با خط کمک به خودکشی تماس گرفته‌، مشکلات خود را تنهایی بیان کرده‌ است، آماری که در تمام گروه‌های سنی وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک، برغم این واقعیت که کشورهای شمال اروپا به طور مداوم در صدر شاخص‌های شادی و رفاه جهانی قرار می‌گیرند، اما در زمینه خودکشی، افسردگی، سلامت روان و سوء مصرف الکل نیز بالاتر از میانگین جهانی قرار دارند. این امر زمینه ساز انتقاداتی دائمی از دولت‌های این کشورها بوده است.

در فنلاند میزان خودکشی در مقطعی به حدی بالا بود که این کشور اولین استراتژی پیشگیری از خودکشی در جهان را اجرا کرد.