رزمایش دریایی ارتش چین در دریای چین جنوبی

همزمان با تشدید تحرکات نظامی در شبه جزیره کره، ارتش چین رزمایش ۶ روزه‌ای را در دریای چین جنوبی برگزار خواهد کرد.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» به نقل از رسانه‌های چینی، این تمرینات نظامی از روز پنجشنبه به مدت ۶ روز در آب‌های غرب شبه جزیره «لیژو» در دریای چین جنوبی برگزار خواهد شد. طبق اعلام اداره ایمنی دریایی چین، ورود به این منطقه ممنوع شده است.

چین اعلام کرده که هدف از برگزاری این رزمایش حفظ آمادگی رزمی نیروهای خود در بحبوحه تشدید تحرکات برخی کشورها والبته جزیره تایوان در منطقه است.

در همین زمینه دولت ژاپن روز دوشنبه ازاعزام جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی خود برای نظارت بر تحرکات نظامی چین در اقیانوس آرام خبر داد. وزارت دفاع ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که طی دو هفته گذشته برای کنترل ناو هواپیمابر «لیائونینگ» چین و پنج کشتی جنگی این کشور که رزمایش دریایی و هوایی در اقیانوس آرام انجام می‌دهند، اعزام‌های مکرر داشته است.

 رزمایش دریایی ارتش چین در دریای چین جنوبی

در این بیانیه آمده است که پس از حرکت گروه دریایی چین دسامبر بین جزیره اوکیناوا و جزیره میاکوجیما به سمت غرب اقیانوس آرام، ارتش ژاپن این تحرکات را زیر نظر گرفته است.

چین همچنین تایوان را زیر نظر دارد. در روزهای گذشته ارتش چین در ادامه نمایش برتری نظامی بر جزیره تایوان شمار دیگری جنگنده خود را به اطراف این جزیره اعزام کرد.

وزارت دفاع جزیره تایوان  روز یکشنبه اعلام کرد که ۲۴ جنگنده چین را شناسایی و رهگیری کرده است. این وزاتخانه از آماده باش جنگنده‌ها، کشتی‌های رزمی و یگان موشکی خود خبر داده است. چین معمولا جنگنده‌های «جی-۱۶» و برخی بمب افکن‌های خود را به اطراف جزیره تایوان اعزام می‌کند. 

پکن همواره آمریکا را عامل اصلی تنش می‌داند به طوریکه  تصویب طرحی ذیل لایحه بودجه نظامی آمریکا برای فروش تسلیحات به تایوان با واکنش تند دولت پکن همراه شد.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ما به شدت با فروش تسلیحات آمریکا به تایوان مخالفیم و اقداماتی را برای دفاع از امنیت خود انجام خواهیم داد.»