حقارت در مجلس نمایندگان آمریکا؛ ترامپ به‌عنوان گزینه ریاست پیشنهاد شد

بعد از یازدهمین شکست اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای انتخاب رئیس و تداوم بن‌بست جمهوری‌خواهان برای توافق روی یک نامزد، « دونالد ترامپ » رئیس جمهور سابق این کشور به‌عنوان گزینه ریاست پیشنهاد شد.

«مت گِیتس» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت فلوریدا بامداد امروز (جمعه) ضمن اشاره به رأی‌دادن خود به ترامپ، پیشنهاد کرد که او به‌عنوان رئیس این نهاد انتخاب شود.

این پیشنهاد مضحک در حالی است که ترامپ عضو مجلس نمایندگان آمریکا نیست و به همین دلیل امکان قرار گرفتن نام او به‌عنوان نامزد ریاست بر این نهاد قانون‌گذار وجود ندارد.

با این حال ترامپ پیش از این پیشنهاد، تصویری را در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «تروث» منتشر کرده بود که او را در جایگاه ریاست مجلس نمایندگان آمریکا نشان می‌داد.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بامداد امروز در یازدهمین جلسه رأی‌گیری برای انتخاب رئیس، باز هم موفق نبودند و بعد از تعطیلی یک روزه، قرار است دوازدهمین دور رأی‌گیری برگزار شود.

در این رأی‌گیری، «حکیم جفریز» رهبر اقلیت دموکرات ۲۱۲ رأی و «کوین مک‌کارتی» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه ۲۰۰ رأی کسب کردند. دلیل ششمین شکست مک‌کارتی، رأی ۱۲ نماینده جمهوری‌خواه به «بایرون دونالدز» عضو راست‌گرای افراطی این حزب در مجلس نمایندگان است. همچنین ۷ جمهوری‌خواه به «کوین هرن» نماینده ایالت اوکلاهما و ۱ نفر (گیتس) به ترامپ رأی داده بود.

این در حالی است که ترامپ بامداد پنجشنبه برای باز کردن بن‌بست انتخاب رئیس مجلس نمایندگان این کشور، از مک‌کارتی حمایت کرده و خواستار رأی‌دادن تمام جمهوری‌خواهان به او شد.

حقارت در مجلس نمایندگان آمریکا؛ ترامپ به‌عنوان گزینه ریاست پیشنهاد شد

تفرقه جمهوری‌خواهان برای انتخاب رئیس با استهزاء «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مواجه شده و بایدن در این‌باره گفت اگر جنگ داخلی بین جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان ادامه یابد، ممکن است غیرمنتظره‌ترین نامزد و حتی یک تازه‌کار به ریاست این نهاد انتخاب شود. (جزئیات بیشتر)

این اولین بار در طول یک سده است که انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به چند دور رای‌گیری نیاز پیدا کرده است. طولانی‌ترین رأی‌گیری در تاریخ آمریکا در سال ۱۸۵۵ بود که ۱۳۳ دور در طول دو ماه از دسامبر ۱۸۵۵ تا فوریه ۱۸۵۶ زمان برد. 

مک‌کارتی با یک گروه مخالف در حزب جمهوری‌خواه روبروست که خواستار تغییرات در نحوه عملکرد مجلس نمایندگان هستند. گرچه او در برابر بسیاری از خواسته‌های آن‌ها تسلیم شده اما همچنان از رای لازم برخوردار نیست. مک‌کارتی اصرار دارد که کناره‌گیری نمی‌کند و تا زمانی که بتواند حمایت لازم را به دست آورد، تلاش خواهد کرد.