بایدن نگران کارشکنی جمهوریخواهان

 جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پی انتخاب «کوین مک‌کارتی »، نماینده جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا پس از ۱۵ دور رای‌گیری به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ، در بیانیه ای گفت: آماده همکاری با جمهوریخواهان هستم و رای دهندگان به صراحت انتظار خود از جمهوریخواهان برای همکاری با دولت من را اعلام کرده اند. اکنون که رهبری مجلس نمایندگان انتخاب شده، زمان آن فرا رسیده است که این روند همکاری آغاز شود.

رئیس جمهور آمریکا افزود: ما باید به پیشرفت اقتصادی آمریکا ادامه دهیم و آن را به عقب باز نگردانیم. ضروری است که از تامین اجتماعی و بیمه سلامت محافظت کنیم، نه اینکه آنها را محدود کنیم.

بایدن ادامه داد: باید از امنیت ملی خود دفاع کنیم، نه اینکه هزینه های تامین این امنیت را کاهش دهیم. اینها برخی از انتخاب های پیش روی ما هستند.

بایدن تاکید کرد: اکنون زمان حکومت مسئولانه و اولویت قرار دادن منافع خانواده های آمریکایی است.

کوین مک‌کارتی نماینده جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا و رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا پس از ۱۵ دور رای‌گیری در ۴ روز متوالی، سرانجام به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد.

مک کارتی با کسب ۲۱۶ رای بالاخره توانست اکثریت آرا نمایندگان شرکت کننده در پانزدهمین دور رای گیری انتخاب رئیس مجلس را از آن خود کند.۵ تن از نمایندگان رای ممتنع دادند و حکیم جفریس نامزد دموکرات ها نیز ۲۱۱ رای به خود اختصاص داد.

یکصد و هجدهمین کنگره آمریکا سوم ژانویه ۲۰۲۳ برابر با ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان گشایش یافت که حالا با انتخاب رئیس مجلس نمایندگان، بطور رسمی کار خود را آغاز کرده است.

بایدن نگران کارشکنی جمهوریخواهان

با وجود آنکه جمهوریخواهان برتری اندکی نسبت به حزب رقیب داشتند اما مخالفت گروهی از نمایندگان افراطی، این حزب را ناتوان از تعیین رئیس مجلس نمایندگان کرده بود.

تحلیلگران معتقدند مک کارتی که برای تصدی کرسی ریاست دوره جدید مجلس و پیروزی بر تندروهای هم حزبی اش، امتیازات متعددی به راستگرایان افراطی داده، به طور دائم در معرض برکناری قرار خواهد داشت.