بحران زمستانی در بخش بهداشت و درمان انگلیس

 « ریشی سوناک »، نخست وزیر انگلیس از نشست اضطراری با رهبران بهداشت و‌ درمان و روسای پزشکی ارشد انگلیس با هدف تلاش برای کم کردن از ابعاد بحران زمستانی ایجاد شده در بخش سلامت این کشور میزبانی کرد.

ریشی سوناک در ابتدای شروع نخست وزیری‌اش در آبان ماه گذشته، انواع و اقسام وعده‌ها را برای رفع آنچه که «مشکلات عمیق» انگلیس خواند داد اما در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد او نه تنها قادر به کاستن از موج بحران‌های متعدد از جمله، بحران اقتصادی، قیمتهای سرسام آور انرژی، مقابله با ورود مهاجران غیر قانونی، اعتصابات و ... نبوده بلکه این بحران ها بدتر، گسترده‌تر و سنگین‌تر می‌شوند.

به نوشته خبرگزاری انگلیسی «پرس اسوسیشن»، حزب کارگر انگلیس انتقاد کرده که موضوع این نشست صرفا درباره «گفتگوهای کاری» است و بیماران این کشور «لایق اقدامات بیشتری هستند.»

این خبرگزاری انگلیسی تصریح کرده، مقامات نزدیک به ریشی سوناک به او هشدار داده‌اند، بعید است این نشست اضطراری کم سابقه از شدت فشارها بر نیروهای خط مقدمی حوزه سلامت انگلیس به دلیل «سالها انفعال» در رسیدگی به مشکلات این بخش بکاهد.

پزشکان ارشد انگلیسی می‌گویند، سازمان سلامت ملی این کشور در وضعیت مخاطره انگیزی قرار گرفته به نحوی که واحدهای اورژانس بیمارستان‌ها برای رسیدگی به فوریت‌های فزاینده بیماران تحت فشار قرار گرفته و واحدهای آمبولانس نیز درگیر با حوادثی جدی شده‌اند.

بروز موجی از اعتصابات کارمندان معترض در انگلیس از جمله نیروهای ناراضی بخش بهداشت و درمان این کشور به همراه گسترش بیماری‌های آنفلوانزا و کروناویروس باعث تشدید فشارها بر بخش سلامت انگلیس شده است.

همچنین میزان مرخص کردن بیماران انگلیسی در هفته گذشته بسیار کم شد و تنها یک سوم از بیمارانی که شرایط مرخص شدن از بیمارستان را پیدا کردند، بیمارستانها را ترک کردند و متقابلا تاخیرهایی بی‌سابقه در رسیدگی به بیماران جدید به وقوع پیوست.

بحران زمستانی در بخش بهداشت و درمان انگلیس

«جیمز دانبر»، یک پزشک ارشد مشاور بعد از ترک نشست اضطراری با نخست وزیر انگلیس گفت: «مطمئن هستم اقدام صورت می‌گیرد اما به این که بحران قبل از فصل بهار رفع شود خوشبین نیستم. رفع مشکلات پیش آمده سخت است و بعید می‌دانم تا پایان زمستان بحران را برطرف کرده باشیم.»

دانبر ادامه داد، «بسیاری از» رهبران پزشکی ارشد شرکت کننده در این نشست «همین نظر را گفتند. به نظر می‌رسد نخست وزیر انگلیس این وضعیت را درک می‌کند.»

«متیو تیلور»، مدیر اجرایی ارشد «کنفدراسیون سرویس سلامت ملی» انگلیس بیان کرد: «هیچ راه حل جادویی برای رفع بحران بعد از تجربه چند دهه سرمایه‌گذاری ناکافی وجود ندارد. یک دهه یا بیشتر این بحران در حال شکل‌گیری بوده و حالا داریم تاوانی سنگین به خاطر سالها انفعال و فاجعه مدیریتی می‌پردازیم. بیماران با تاخیرهایی در رسیدگی روبرو شده‌اند که سالها نمونه‌اش را ندیده بودیم.»

این مقام ارشد پزشکی انگلیس ادامه داد: «سطح بالای گسترش آنفلوانزا، ویروس آر.اس.وی و کووید دارد مشکل را بدتر می‌کند اما علت اصلی بحران سالها تلاش ناکافی در تامین نیرو و سرمایه و فقدان یک راه حل بلندمدت برای بحران در ظرفیت نظام مراقبتهای اجتماعی است.»