وعده‌های نتانیاهو به السیسی، پوچ از آب درآمد

 منابع دیپلماتیک عربی می‌گویند، اقدام کابینه جدید رژیم صهیونیستی در اعمال تحریم‌های جدید علیه تشکیلات خودگردان، نه تنها امور را پیچیده می‌کند بلکه پرونده میانجیگری مصر میان گروه‌های فلسطینی و کابینه رژیم صهیونیستی را به خطر می‌اندازد.

تحریم‌های تل‌آویو پس از آن صورت گرفت که مجمع عمومی سازمان ملل طرحی را تصویب کرد که از دادگاه کیفری بین‌المللی (دیوان لاهه) می‌خواهد درباره تبعات قانونی ناشی از نقض حق تعیین‌ سرنوشت ملت فلسطین، اشغالگری طولانی‌مدت، شهرک‌سازی‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت جمعیتی در قدس اشغالی رأی صادر کند.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به مراجعه تشکیلات خودگردان فلسطین به دادگاه کیفری بین‌المللی برای پایان دادن به [استمرار] اشغالگری این رژیم، از اتخاذ پنج تصمیم علیه این تشکیلات خبر داد.

از جمله این تصمیمات بلوکه کردن دارایی‌های تشکیلات خودگردان و اعطای بخشی از آن به صهیونیست‌ها برای جبران خسارت‌هایی است که تل‌آویو مدعی است، فلسطینیان با اجرای عملیات‌هایی به صهیونیست‌ها وارد کرده‌اند.

تعلیق طرح‌های ساخت‌وساز فلسطینیان در منطقه (ج یا C) که ۶۰ درصد اراضی کرانه باختری را تشکیل می‌دهد، محرومیت شخصیت‌های مهم فلسطینی از «امتیازات» که عمدتا شامل مجوزهای تردد است و نیز اتخاذ تصمیماتی علیه سازمان‌هایی در کرانه باختری به ادعای تل‌آویو برای «فعالیت‌های خصمانه» تبلیغ می‌کنند، از جمله این تصمیمات است.

روزنامه العربی الجدید با انتشار یادداشتی از نارضایتی قاهره از رویکرد کابینه نتانیاهو در این خصوص نوشت: «منابع آگاه دیپلماتیک عربی همچنین در ادامه درباره اقدام حماس از طریق مصر در رد پیشنهاد "یارون بلوم" هماهنگ کننده سابق امور اسرا و مفقودین در رژیم اشغالگر، اظهار نظر کردند. بلوم به دنبال پایان دادن قضیه اسرا و مفقودان در آستانه انتخابات نوامبر گذشته بود. امری که نشان‌دهنده این است که تلاش‌های میانجیگرانه مصر تحت تاثیر تشکیل افراطی‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل بود».

وعده‌های نتانیاهو به السیسی، پوچ از آب درآمد

شرمندگی مصر پس از تماس السیسی و نتانیاهو

بر اساس این گزارش، در پی تماس «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر، به بهانه تبریک تشکیل کابینه جدید، فضایی از نارضایتی بر ریاست‌جمهوری مصر حاکم شد زیرا کابینه جدید اسرائیل، مایه شرمندگی السیسی می‌شد.

هشدار قاهره به تل‌آویو درباره اقدام تحریک‌آمیز بن‌گویر

بنا بر این یادداشت، نارضایتی مصر در بیانیه رسمی صادره از نهاد ریاست‌جمهوری مصر که در آن به جزئیات تماس السیسی و نتانیاهو در ۳۱ دسامبر گذشته اشاره داشت، مشهود بود. دلیل آنکه مصر، تصمیم گرفت جزئیات این گفت‌وگو را منتشر کند آن بود که نتانیاهو به وعده‌ای که به دولت مصر داده بود، عمل نکرد.  وی وعده داده بود که آرامش موجود را حفظ کند و از تلاش ایتمار بن گویر، وزیر امنیت، برای تعرض به مسجدالاقصی که از پیش اعلام کرده بود، جلوگیری کند. زیرا پس از آنکه صحن‌های مسجدالاقصی تحت تدابیر شدید امنیتی صهیونیست‌ها صبح روز سه‌شنبه بعد از این تماس تلفنی، شاهد حضور و تعرض بن‌گویر بود، همه وعده‌های نتانیاهو بر باد رفت. 

در بیانیه ریاست‌جمهوری مصر آمد که السیسی به نتانیاهو برای تصدی پست نخست‌وزیری و موفقیت در تشکیل کابینه جدید اسرائیل تبریک گفت و به او تاکید کرد که مصر به اقدامات مستمر خود در تمامی پرونده‌های مرتبط با قضیه فلسطین و در رأس آن، حفظ آرامش کنونی میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی و از سرگیری مذاکرات میان دو طرف، ادامه می‌دهد.

بنا بر این بیانیه، السیسی در این گفت‌وگو بر ضرورت پرهیز از هرگونه اقدامی که به تنش در اوضاع و پیچیده‌شدن صحنه منطقه تاکید کرد. 

پس از ایین تماس، «اوفر جندلمن» سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گزارش داد که السیسی و نتانیاهو بر پیشبرد روابط و مناسبات در تمامی سطوح و کار در این خصوص به ویژه در سایه تحولات جاری در دو صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کردند.

بر اساس اطلاعاتی که العربی الجدید آن را کسب کرده، «برخلاف بیانیه رسمی وزارت خارجه مصر که صرفا مواضع قاهره مبنی بر رد اقدام بن‌گویر را تایید می‌کند، اداره مربوط به پرونده روابط مصر و دولت اشغالگر، نارضایتی رسمی مصر را به مقامات مربوطه در دولت اشغالگر و در تنگنا افتادن رئیس‌جمهور مصر آن هم در زمانی که قاهره‌ تلاش‌های بی‌وقفه‌‌ای را با اردن برای کار بر روی پیشنهاد آزادی اسرای اسرائیلی نزد حماس در دست دارد، ابلاغ کرده است».

بر اساس این گزارش، پاسخ توجیهی اسرائیل به این ابراز نارضایتی مصر، شکست تلاش‌های نتانیاهو برای مهار وزیر امنیت قومی خود با ملاحظات مربوط به حفظ ثبات دولت به دلیل ماهیت ترکیب آن بود که در نهایت در کنست مورد تایید قرار گرفت تا نتانیاهو ششمین دوره نخست‌وزیری خود را با آن آغاز کند.

به نوشته العربی الجدید، مقامات مسئول در شورای امنیت قومی اسرائیل به طرف مصری اطمینان دادند که نخست وزیر جدید علاقه‌مند به حفظ توافق با رژیم مصر است.

ششمین دوره نخست‌وزیری نتانیاهو از نظر مصر

به گفته یک مقام مسئول سابق مصری آگاه از پرونده میانجیگری مصر میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی، دوره ششم نخست‌وزیری نتانیاهو مانند کابینه‌های قبلی او که در آن سختگیر به نظر می رسید، نخواهد بود.

وی که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: نتانیاهو در این کابینه تمایلی به تشدید وضعیت نخواهد داشت اما این بار، او در راس کابینه‌ای قرار گرفت که افراطی‌ترین و سخت‌گیرترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی است.

پافشاری قاهره بر تداوم نقشش برای حفظ آرامش جاری

وزارت خارجه مصر طی بیانیه‌ای رسمی از تعرض به مسجدالاقصی ابراز تاسف و اعلام کرد: «

هرگونه اقدام یکجانبه مغایر با وضعیت قانونی و تاریخی موجود در بیت المقدس را رد می‌کند».

وزارت خارجه مصر درباره تبعات منفی چنین اقداماتی هشدار داد و خواستار خویشتن‌داری و مسئولیت‌پذیری و امتناع از هر گونه اقدامی که به تشدید اوضاع منجر شود، شد.

با وجود نارضایتی مصری‌ها از اینکه کابینه نتانیاهو السیسی را در تنگنا قرار داده و موجب شرمندگی او شده، قاهره مصمم است به نقش خود با هدف حفظ آرامش و جلوگیری از تشدید تنش نظامی در نوار غزه ادامه دهد. حماس اخیراً با میانجیگری مصر پیام‌های هشداردهنده‌ای به رژیم‌صهیونیستی درباره هرگونه تعرض به مقدسات اسلامی و مسجدالاقصی داده و تاکید کرده بود که به راحتی از این امر نمی‌گذرد و از این تعرض‌ها چشم‌پوشی نخواهد کرد. قاهره نیز به عنوان میانجی، این پیام‌ها را به تل‌آویو ابلاغ کرده بود.