زمان در جنگ به نفع اوکراین نیست

« کاندولیزا رایس » وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و «رابرت گیتس» وزیر دفاع پیشین این کشور در مقاله تحلیلی مشترکی اظهار کردند در جنگ اوکراین ، زمان به نفع کی یف نیست.

در این مقاله مشترک که بر روی وب سایت نشریه واشنگتن پست قرار گرفته، خانم رایس و آقای گیتس اظهار داشتند توان نظامی و اقتصادی اوکراین در حال حاضر به طور کامل به حمایت های غرب وابسته است در حالی که زمان به نفع اوکراین نیست.

آنها معتقدند اقتصاد و تونایی نظامی اوکراین به طور کامل وابسته به منابع کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا است. اگر ارتش اوکراین به دستاورد چشمگیری دست پیدا نکند، فشار غرب بر کی یف برای انجام گفتگوهای آتش بس افزایش خواهد یافت در حالی که ماه ها عبور از بن بست نظامی همچنان ادامه دارد.

این دو مقام سابق آمریکایی بر این باورند که تنها راه برای جلوگیری از وقوع چنین سناریویی، این است که واشنگتن و متحدانش میزان کمک های نظامی خود به اوکراین را به سرعت و به قدری افزایش دهند که اوکراین بتواند مانع از تهاجم جدید روسیه شده و نیروهای روس را در شرق و جنوب به عقب برگرداند.

آنها خاطرنشان کردند کاری که در شرایط فعلی باید انجام شود تصمیم گیری ایالات متحده و متحدانش برای ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به ویژه تجهیزات زرهی متحرک به اوکراین است.

کاندولیزا رایس طی سال های 2005 تا 2009 وزیر امور خارجه و رابرت گیتس در سال های 2006 تا 2011 وزیر دفاع آمریکا بوده اند.

زمان در جنگ به نفع اوکراین نیست

براساس ارزیابی های پنتاگون، از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، دولت آمریکا بیش از 24 میلیارد و 200 میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین کرده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و برخی دیگر مقامات روس، بارها هشدار داده  اند که خطر تامین تسلیحات از سوی غرب برای اوکراین، در مناطق دیگر به پایان می رسد.

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا نیز معتقد است مجهزکردن اوکراین به طور مستقیم تهدیدی علیه اروپا و امنیت جهانی است.