نخست وزیر انگلیس: کرونا مقصر بحران در بخش سلامت انگلیس است

«ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس با ادامه بحران رو به تشدید در بخش بهداشت و درمان کشورش، همه‌گیری کووید-۱۹ را برای توجیه آن بهانه کرد و این همه‌گیری را دلیل کمبود تخت خالی در بیمارستانها و وقوع تاخیرهای بی‌سابقه در اعزام آمبولانس برای بیماران انگلیسی دانست.

در حالی که انگلیس سال 2023 را با اعتصاب کارمندان حوزه بهداشت و درمان در اعتراض به وضعیت معیشتی آغاز کرد، ریشی سوناک در مصاحبه‌ای که با «لورا کوئنسبرگ»، مجری برنامه «بی.بی.سی ساندی» با موضوع بحران فعلی در «سازمان سلامت ملی» انگلیس (NHS) انجام داد، مدعی شد همه‌گیری کووید-19 باعث ایجاد فشار عظیم فعلی به نظام سلامت کشورش شده است.

او توجیه کرد: «فکر می‌کنم نادیده گرفتن تاثیری که کووید داشت درست نیست. واقعیت این است که سازمان سلامت ملی انگلیس برای دو سال مجبور به متوقف کردن کارهایی که به طور عادی انجام می‌دهد شد. چیز عجیبی نیست که به مجرد بازگشت ما به وضعیت عادی همه خدمات درمانی به سرعت پیش‌بینی شده برخواهند گشت اما این مساله‌ای است که به وضوح بسیار مهم است.»

ریشی سوناک در ادامه این توجیهش گفت: «آیا سازمان سلامت ملی قبلا گرفتار فشار شده است؟ البته که گرفتار شده اما کووید به طرزی انکارناپذیر تفاوتی عظیم را ایجاد کرد که نادیده گرفتنش غلط است. من در قبال این که همه‌گیری کووید اتفاق افتاد کاری از دستم بر نمی‌آید. این دست من نبوده که حالا هزاران نفر در بیمارستانها بستری هستند در حالی که در وضعیت عادی نباید آنجا باشند.»

نخست وزیر انگلیس که به تازگی روز شنبه نشستی اضطراری را با مقامات حوزه سلامت و پزشکی کشورش درباره بحران برگزار کرد، گفت هم اکنون تغییری در وضعیت ایجاد شده و افراد بیشتری که لازم نبوده در بیمارستان بستری باشند به بخش مراقبتهای اجتماعی یا خانه‌هایشان منتقل شده‌اند.

به نوشته پایگاه «یاهو نیوز»، اما خیلی از کارمندان حوزه سلامت انگلیس گفتند که هیچ بهبودی در وضعیت احساس نکرده و رکوردی بی سابقه در زمینه کمبود تختهای خالی در بیمارستان‌های سازمان ملی سلامت انگلیس ثبت شده است.

منتقدان سوناک می‌گویند دلایل اصلی مشکلات فعلی در بخش سلامت انگلیس مدتها قبل از همه‌گیری کووید-19 رخ داده‌اند و سالها سوءمدیریت در این حوزه عامل وقوع این بحران است.

سوناک در پاسخ به سوال مجری بی.بی.سی درباره اینکه آیا بحران در سازمان سلامت ملی انگلیس را قبول دارد گفت: «خب همانطور که گفتم، سازمان سلامت ملی انگلیس تحت فشار است.»

نخست وزیر انگلیس: کرونا مقصر بحران در بخش سلامت انگلیس است

او در ادامه این مصاحبه گفت، مشکلات مربوط به بحران فعلی در بخش سلامت انگلیس نظیر تاخیر در سرویس‌دهی اورژانس و طولانی شدن صف آمبولانس‌های منتظر در بیرون از بیمارستان ها «غیرقابل قبول» است و مشکلات این بخش «قرار نیست یک شبه برطرف شوند.»

او همچنین در بخشی از این مصاحبه چند بار از سوی مجری تحت فشار قرار گرفت که بگوید آیا خود و خانواده‌اش به جای خدمات بهداشت و درمان دولتی انگلیس از خدمات بهداشت و درمان پزشکان بخش خصوصی استفاده می‌کنند اما هر بار از جواب دادن به این سوال خودداری کرد و گفت: «این سوال یک حواس‌پرتی از مساله واقعی است؛ اینکه ما اطمینان حاصل می‌کنیم خدمات بهداشت‌ودرمان با کیفیت بالا برای کشور در دسترس باشد.»

«کر استارمر»، رهبر حزب مخالف کارگر در انگلیس نیز در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» در واکنش به وضعیت فعلی بخش سلامت این کشور گفت: «باید تصدیق کنیم که بخش خدمات سلامت به زانو در نیامده بلکه با صورت به زمین خورده است.»

او ادامه داد: «همچنان که امروز ما اینجا نشسته‌ایم، 7.2 میلیون نفر نامشان در فهرست انتظار سازمان سلامت ملی قرار گرفته است. اگر با هر یک از کارمندان این سازمان صحبت کنید به شما خواهند گفت که چقدر تحت فشار قرار گرفته‌اند. همسر من از کارمندان سازمان سلامت ملی است بنا بر این من اطلاعات دسته اول درباره وضعیت آن دارم.»

رسانه‌های انگلیس گزارش دادند، یک زن 61 ساله انگلیسی مبتلا به مشکل قلبی که در وضعیتی حاد قرار گرفته و نیاز حیاتی به عمل جراحی قلب داشته، به دلیل بحران فعلی در سازمان سلامت ملی دولت لندن، مجبور به صرف پول ارثیه‌اش برای انجام این عمل در بیمارستانهای خصوصی شده است.

به نوشته یاهونیوز، این زن که در وضعیت مرگ و زندگی قرار گرفته بود، 47000 پوند پولی که به ارث برده بود را خرج یک بیمارستان خصوصی کرده تا در هفته‌های آینده عمل جراحی باز قلب انجام دهد.

این بیمار در مصاحبه ای با یک رادیوی انگلیسی گفت عدم رسیدگی سازمان سلامت ملی انگلیس به بیماران قلبی همچون او «نگران کننده» بوده و شانس مرگ آنها را در صورت عدم بستری به موقع در بیمارستان 80 درصد بالا می‌ّبرد.