رقابت عربستان و امارات در زمینه سایبری و جاسوسی

منابع اطلاعاتی غربی فاش کردند که مقامات سعودی برای  تقویت زیرساخت‌های امنیت سایبری خود در زمینه ابزارهای جاسوسی و  هک  تلاش می‌کنند.

به گزارش سعودی لیکس، وب سایت اطلاعاتی «اینتلیجنس آنلاین» اعلام کرد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای کسب رتبه برتر در امنیت سایبری منطقه و در اختیار داشتن ابزارهای جاسوسی و هک با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وب سایت مذکور در ادامه تاکید کرد که تلاش‌های عربستان سعودی برای توسعه قابلیت‌های سایبری خود در حال به ثمر نشستن است، در حالی که فرصت‌های تجاری  داخلی برای امارات در حال کاهش است.

بر اساس گزارش این سایت فرانسوی، عربستان سعودی که مصمم به ایفای نقش منطقه‌ای است، از قدرت نرم و سخت برای افزایش جذب آخرین فناوری‌ها استفاده می‌کند.

نمایشگاه‌های تجاری که نماد  نبرد و رقابت سایبری برای نفوذ بین کشورهای حوزه خلیج فارس است، یکی از جنبه‌های استراتژی قدرت نرم است که عربستان سعودی از آن برای ایجاد توازن در رقابت با امارات در زمینه سایبری استفاده می‌کند.

عربستان سعودی برای به چالش کشیدن نمایشگاه تجاری امنیت سایبری GISEC در دبی، «Black Hat»، مجموعه رویدادهای بین‌المللی امنیت سایبری را برگزار کرد. چنین رویدادهایی بیان ملموسی از سیاست بلندمدت ریاض در تلاش برای تحکیم موقعیت خود به عنوان یک مرکز جدید برای صنعت الکترونیک در منطقه خلیج فارس و آفریقا است.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی، بزرگترین اقتصاد‌های عربی هستند که برای تبدیل شدن به قطب تجاری در منطقه با یکدیگر رقابت دارند. در سال‌های اخیر اقدامات اقتصادی ابوظبی در زمینه جذب سرمایه خارجی و صادرات گسترده به سایر کشور‌ها منجر به پیشی گرفتن اقتصاد امارات از عربستان شده است. بر همین اساس ریاض با استفاده از سازوکار‌هایی به دنبال اعمال محدودیت در پیشروی اقتصادی امارات است.

امارات متحده عربی اکثر مقرهای منطقه‌ای شرکت‌های چند ملیتی را تشکیل می‌دهد که قرار است سال آینده مالیات شرکتی 9 درصدی را اعمال کنند. نرخ مالیات همچنان 20 درصد کمتر از نرخی است که عربستان سعودی بر این شرکت‌ها وضع کرده است.

رقابت عربستان و امارات در زمینه سایبری و جاسوسی

عربستان سعودی از شرکت‌ بین‌المللی می‌خواهد تا ابتدای سال 2024 دفتر مرکزی منطقه‌ای خود را به ریاض منتقل کنند.

همچنین عربستان سعودی قبلاً شرکت ژاپنی Trend Micro را متقاعد کرده است که دفتر اصلی خود در خاورمیانه و آفریقا  را در ریاض تحت نظارت «معتز بن علی»، نماینده  داخلی سابق مایکروسافت، IBM و SAP ایجاد کند.

در همین راستا، شرکت‌های دیگر مانند شرکت اطلاعاتی ایالات متحده« اینتل 471» تصمیم گرفتند بازار عربستان را در اولویت قرار دهند.

ورود دیرهنگام عربستان سعودی به بخش سایبری با سرمایه گذاری‌های هنگفتی توسط صندوق‌های دولتی این کشور، به ویژه صندوق سرمایه گذاری عمومی، همراه است. «محمد بن سلمان»  ولیعهد عربستان سعودی در حال برنامه ریزی برای سازماندهی مجدد این بخش است.

عربستان سعودی   نیز  مانند امارات  متحد عربی تلاش می‌کند  از مسئله حملات سایبری در زیرساخت‌های تجاری غافل نشود و سعی دارد که اینترنت حوزه سایبری و ابزارهای جاسوسی   خود را توسعه بدهد. مسئولیت این قسمت از تجارت تا حدی به دست شرکت Haboob سپرده شد، شرکتی که در سال 2018 به دستور  «سعود القحطانی» مشاور سابق ولیعهد سعودی تأسیس شد و بهترین هکرهای دربار سلطنتی را برای انجام حمله سایبری  به خدمت گرفت. 

دستگاه‌های اطلاعاتی کشور‌های عربی همیشه نظارت دقیقی روی ارتباطات شهروندان و فعالیت‌های سیاسی آن‌ها داشته‌اند؛ رسانه‌های دیجیتال، فرصت‌هایی در اختیار سرکوبگران قرار می دهد.

عربستان سعودی سال 2013 به دنبال خریداری ابزار‌هایی از شرکت Hacking Team بود که توان نفوذ به گوشی‌های آیفون و آی‌پد داشته باشد. 

اخیرا  نیز مجله آمریکایی Foreign affairs   در خصوص رویکرد مقامات سعودی در استفاده از فناوری دیجیتال برای هدف قرار دادن مخالفان در خارج از کشور  نوشت.

با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی، حاکمان خودکامه و دیکتاتور مانند محمد بن زاید و محمد بن سلمان  می‌توانند شبکه‌های جامعه مدنی را در خارج از مرزهای خود تحت فشار قرار دهند، حتی اگر اقتدارگرایی را در داخل کشور تحکیم کنند.

در سال‌های اخیر استفاده از برنامه‌های جاسوسی رشد بی سابقه‌ای داشته، به گونه‌ای که بسیاری از دولت‌های مستبد در سراسر جهان نرم‌افزار هک تلفن را خریداری می‌کنند تا امکان نظارت دیجیتالی را علیه مخالفان و منتقدان به دست بیاورند.

در سال‌های اخیر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی رقابت شدیدی را بر سر نفوذ در منطقه غرب آسیا و سایر مناطق جهان آغاز کردند. رقابتی که از شرق آسیا تا قاره آفریقا تداوم داشته است. استفاده از ابزار‌های متعدد جهت توسعه نفوذ منطقه‌ای باعث شده تا هریک از آن‌ها راهبرد‌های متفاوتی را در مدیریت مطلوب نظم منطقه‌ای، اتخاذ کنند. از یک سو ریاض با ایدئولوژی وهابیت و از سوی دیگر ابوظبی با ابزارتوسعه و نفوذ اقتصادی، رقابت منطقه‌ای را افزایش دادند. رقابت‌هایی که به اختلافات پنهانی و عمیق زیر لایه ی نازکی از اتحاد و ائتلاف دامن زده است. 

در رسانه‌های دیداری و شنیداری امارات متحده عربی و عربستان سعودی، روابط دوستانه و گرمی میان ریاض و ابوظبی حاکم است. با این حال، واقعیت این است که دو کشور علاوه بر رقابت ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیکی به ویژه در مورد اختلافات مرزی و مسائل منطقه‌ای با یکدیگر، در حوزه اقتصادی نیز به رویارویی می‌پردازند.