به گزارش افکار نیوز به نقل از روزنامه کیهان،روزنامه آمريكايي هرالد تريبيون نوشت: در ماه جاري شمار زيادي از مشاوران امنيتي و سران سابق برخي سرويس هاي اطلاعاتي در نشستي ويژه با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل نسبت به آغاز زودهنگام انتفاضه سوم فلسطيني ها به وي هشدار داده و اعلام كردند تنها يك اقدام همچون آتش زدن مسجدي ديگر و يا ساخت شهركي جديدتر كافي است تا جرقه اي به انبار باروت خشم فلسطيني ها زده شود آنگاه بايد نشست و آغاز قيام جديد فلسطيني ها را مشاهده كرد.


به نوشته «ناتان ترول» در این نشست اعلام شد تقریبا همه در کرانه باختری به این نتیجه رسیده اند که ابومازن رئیس تشکیلات فلسطین به بن بست رسیده است.


این روزنامه آمریکایی نوشت: رفتارهای اسرائیل عملا سیطره ابومازن بر رخدادهای فلسطین را سلب کرده و انتظار می رود سیستم امنیتی او نیز به دلیل عدم توانایی ناشی از رفتارهای نامتناسب تل آویو با هماهنگی های بیش از اندازه امنیتی تشکیلات خودگردان از بین برود.


این روزنامه افزود: خیلی ها معتقدند که پرتاب سنگ و بطری های آتش زا و اعتراضات مردمی در سال ۱۹۸۷ در نهایت اسرائیل را وادار به امضای قرارداد اسلو در سال ۱۹۹۱ کرد و یا این که ضربات کشنده لبنانی ها به نیروهای اسرائیل، تل آویو را وادار به عقب نشینی از لبنان در سال ۲۰۰۰ نمود.

اصولا همين حركت هاي مسلحانه بود كه جامعه بين الملل را وادار كرد طرح هاي مختلف صلح را ارائه نمايد و يا بسياري بر اين باورند كه خون هاي ريخته شده بر زمين فلسطيني ها در انتفاضه دوم سبب شد جرج بوش رئيس جمهور وقت آمريكا وادار شود از طرح دو دولتي در فلسطين حمايت كند. همچنين هنوز هستند تحليلگران بسياري كه معتقدند سلاح مقاومت آريل شارون را در سال ۲۰۰۵ وادار كرد نيروهاي اسرائيلي را از نوار غزه خارج كند.