به گزارش افکارنیوز، ايسنا به نقل از شبكه دويچه وله آلمان نوشت: بولنت آرينچ، معاون نخست وزير تركيه در سخناني بعد از نشست مقامات اين كشور اعلام كرد كه يك هواپيماي ترابري تركيه نيز از سوي ارتش سوريه مورد حمله قرار گرفته اما آسيبي به اين هواپيما نرسيده است.

وی در جمع خبرنگاران گفت: این هواپیمای ترابری برای کمک و جستجو به دنبال هواپیمای سرنگون شده ترکیه در آب‌های سوریه به ماموریت اعزام شده بود که مورد تهاجم قرار گرفت و وزارت امور خارجه ترکیه و ستاد ارتش کشور با مقامات سوریه تماس گرفتند و توقف فوری این گونه اقدامات را خواستار شدند.

وی همچنین اعلام کرد که هواپیمای نظامی ترکیه که توسط ارتش سوریه سرنگون شد کاملا عمدی هدف قرار گرفته و این اقدام مقامات دمشق یک اقدام کاملا خصمانه علیه ترکیه بوده است.

وی همچنین با رد اظهارات اخیر مقامات دمشق مبنی بر اینکه هواپیمای ترکیه‌ای توسط مسلسل‌های ضد هوایی سرنگون شده، گفت: ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد هواپیمای ترکیه‌ای به وسیله یک موشک که توسط لیزر یا سنسورهای حساس به گرما هدایت می‌شده، مورد هدف قرار گرفته است.

آرینچ ادامه داد: ترکیه از خود در برابر اقدام خصمانه سوریه دفاع خواهد کرد و اقدام اخیر مقامات دمشق بدون مجازات نخواهد ماند.

وی همچنین اعلام کرد که آنکارا در نشست ناتو که قرار است امروز(سه شنبه) برگزار شود می‌خواهد تا حمله ارتش سوریه به هواپیمای ترکیه را حمله به ناتو تلقی کند.

وی در عین حال اعلام کرد که آنکارا قصد ندارد به هیچ کشوری حمله نظامی کند.

روز جمعه گذشته، یک هواپیمای فانتوم اف - ۴ ترکیه، درآبهای مرزی دو کشور هدف شلیک پدافند ضد هوایی سوریه قرار گرفت و ساقط شد.

خلبان و کمک خلبان این هواپیما موفق به پرش از آن با چترنجات شدند و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، پیشتر گفته بود که نیروهای دریایی این کشور و سوریه در جستجوی آنها هستند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا و قطر از شورای امنیت خواستند تا بند هفتم منشور سازمان ملل را در خصوص سوریه به اجرا بگذارد و تحریم‌ها و مجازات‌های بیشتری علیه مقامات دمشق وضع کند.

براساس بند هفتم منشور سازمان ملل شورای امنیت می‌تواند برای مجبور کردن کشورها جهت اجرای قطعنامه‌های خود از هر گزینه‌ای از جمله گزینه‌های نظامی استفاده کند.

حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر قطر و رئیس کمیته وزارتی اتحادیه عرب در خصوص سوریه در سخنانی اعلام کرد که شورای امنیت باید گام‌های موثرتری براساس بند هفتم این منشور سازمان ملل علیه سوریه بردارد و این شورا باید در قبال سوریه متحد‌القول باشد.

وی با اعلام اینکه تاکنون تمامی تلاش‌های اتحادیه عرب و جامعه جهانی برای متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه بی‌نتیجه مانده اعلام کرد که ادامه این وضعیت نه تنها بر سوریه بلکه بر تمامی منطقه تاثیر منفی می‌گذارد.

در همین حال کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا خواستار افزایش فشارها از سوی سازمان ملل و براساس بند هفتم منشور این سازمان علیه سوریه شد.

آشتون در کنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا گفت: ما باید تلاش‌های خود را برای افزایش فشار علیه دولت سوریه افزایش دهیم و شورای امنیت نیز باید موضعی واحد در این خصوص اتخاذ کند که اجرای بند هفتم منشور سازمان ملل یکی از این اقدامات است.

وی ابراز امیدواری کرد که روسیه نیز در این خصوص با اتحادیه اروپا همراهی کند و اعلام کرد که فشارها بر نظام سوریه افزایش خواهد یافت.

کاترین آشتون همچنین از مسئولان بلندپایه سوری خواست تا از دستورات رئیس جمهوری تخطی کنند تا از آنچه که " تعقیب قضایی پس از بشار اسد " خواند، مصون بمانند.

در همین حال وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود تحریم‌های جدیدی را علیه دولت سوریه اعمال کردند که این دور از تحریم‌ها شانزدهمین دوره تحریم‌ها علیه سوریه در نزدیک به یک سال و نیم گذشته است.

براساس این تحریم‌ها تعداد شرکت‌ها و افراد بلندپایه سوریه که از سوی اتحادیه اروپا مشمول تحریم‌ شده‌اند به ۱۲۰ شخصیت و ۵۰ شرکت و موسسه مالی افزایش یافته است. استرالیا نیز تحریم‌های جدیدی را علیه دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه وضع کرد.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به تنش‌های پیش آمده میان ترکیه و سوریه از دو طرف خواست تا خویشتن‌داری خود را حفظ کنند و دست به اقدامی نزنند که باعثافزایش تنش‌ها در منطقه شود.

جولیو ترزی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در سخنانی با بعید دانستن تکرار سناریوی لیبی در سوریه اعلام کرد که حمله نظامی علیه سوریه مساله دور از انتظار نیست.

سازمان همکاری‌های اسلامی نیز با هشدار نسبت به بالا گرفتن خشونت‌ها در سوریه از احتمال آغاز جنگ داخلی گسترده در این کشور شدیدا ابراز نگرانی کرد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز از ناتو خواست در نشست آتی خود در خصوص تنش‌ها میان ترکیه و سوریه از درخواست ترکیه به عنوان حربه‌ای برای تشدید تنش‌ها در خصوص سوریه استفاده نکند.

الکساندر گلوشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه خبری نووستی اظهار داشت: درخواست ترکیه به ناتو باید به عنوان نشانه‌ای که می‌تواند تنش‌های بیشتر در خصوص سوریه را موجب شود نگریسته شود.

وی افزود: در شرایط کنونی جامعه بین‌المللی باید تلاش‌های مشترکی برای ایجاد فضایی جهت دگرگونی‌های سیاسی در بحران سوریه داشته باشد.

وي تاكيد كرد: تمام جناحهاي سوريه بايد براي يافتن يك راه حل سياسي تشويق شوند.