آمریکا در تقلای مقصرسازی برای بحران افغانستان

مایک پومپئو در بخشی از کتابش با نام «هرگز کوتاه نیا» اشرف غنی ، رئیس جمهوری پیشین افغانستان را بدترین رهبر و همزمان متقلب خوانده است.

پومپئو در این کتاب‌ همچنان گفت اشرف غنی بخاطر اهدافش جان سربازان آمریکایی را هدر داده است.

این مقام پیشین آمریکا در بخشی از کتابش رهبران پیشین افغانستان را متهم به هدر دادن کمک‌های بشردوستانه آمریکا در افغانستان کرده است. به علاوه، وی اشرف غنی را مانعی در برابر رسیدن به مصالحه در زمان گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان دانسته است.

در بخشی از کتاب مایک پومپئو آمده است: «به او هشدار دادم که اگر از مشارکت در روند آشتی امتناع کند، انتقال یک میلیارد دلار کمک مالی آمریکا را متوقف خواهم کرد.»

پیش از این نیز مایک پومپئو در یک سخنرانی در دانشگاه شیکاگو آمریکا، اشرف غنی را مخالف روند صلح خوانده بود.

تا کنون محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله به گفته‌های پومپئو واکنش نشان نداده اند.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفتگویی در بنیاد سیاست دانشگاه شیکاگو گفته بود محمد اشرف غنی، مخالف تلاش‌های صلح آمریکا بود.

آمریکا در تقلای مقصرسازی برای بحران افغانستان

وی همچنین ادعا کرد اشرف غنی با تقلب پیروز انتخابات شد.

مایک پومپئو گفت: «رئیس‌جمهور اشرف غنی برای مذاکره آماده نبود و تصمیم نداشت در آن شرکت کند. این موضوعی بسیار تأسف‌بار بود، چرا که در نهایت جهان ناظر آنچه اتفاق افتاد بود. برخلاف زلنسکی که تصمیم گرفت بماند، غنی افغانستان را ترک کرد و به جایی رفت تا زندگی صلح‌آمیزی داشته باشد در حالی که شمار زیادی از مردم افغانستان رنج می‌برند.»

وی افزود هرگز خواهان کنار رفتن رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان از قدرت نبوده است.

مایک پومپنو تاکید کرد: «اشرف غنی تصور می کند من برنامه ریزی کرده بودم، اما من این کار را انجام ندادم. ما تصمیم گرفتیم همه افغان ها را به میز مذاکره بیاوریم و این اقدامی بود که رئیس‌جمهوری سابق باراک اوباما تلاش کرد انجام دهد. درنهایت ما به این نتیجه رسیدیم که مذاکرات باید صورت بگیرد و اشرف غنی مخالف آن بود. اما اشرف غنی تمایلی به انجام آن نداشت. براساس سخنان خودش دوباره انتخاب شده بود اما او در انتخابات تقلب کرده بود.»

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، خارج شدن نیروهای آمریکایی از افغانستان را به ضرر واشنگتن می داند.

وی درباره این موضوع گفت: «زمانی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت و تاریخی را برای خروج سربازان آمریکایی مشخص کرد که پایان بدی برای ارتش و امنیت ما بود. پس از آن دوستان ما آن گونه که پیش از این به ما اعتماد داشتند دیگر اعتماد ندارند و رقیبان نیز از ما زیاد نمی‌ترسند.»

مایک پومپئو از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۱ وزیر امور خارجه آمریکا بود و در همین دوره توافق‌نامه دوحه میان آمریکا و طالبان امضا شد.