اذعان ناتو به آمادگی برای جنگ اوکراین از سال 2014

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو روز دوشنبه اذعان کرد که این ائتلاف نظامی ، از سال 2014 خود را برای جنگ اوکراین آماده کرده بود.

وی که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود چگونه سال گذشته که در اوکراین جنگ شروع شده، ناتو تغییر یافته است، گفت: «این جنگ ناتو را تغییر نداده و تنها اهمیت ناتو را نشان داده است. از سال 2014، ناتو شروع به افزایش نیروهای نظامی خود کرده است،‌ بنابراین جنگ در فوریه سال گذشته آغاز نشده است بلکه در سال 2014 شروع شده است و پس از آن بود که سازگاری ناتو (با شرایط) آغاز شد».

استولتنبرگ اضافه کرد: «(از سال 2014)، ما تعداد نیروهای واکنش و رزمایش‌های نظامی خود را افزایش دادیم. بودجه نظامی نیز برای نخستین بار طی چندین سال گذشته افزایش یافته است. این (جنگ اوکراین) به طور اساسی ناتو را تغییر نداده بلکه بر اهمیت این ائتلاف و اهمیت اتحاد کشورهای عضو تاکید کرده است».

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته دست‌کم ۲۰ درصد از خاک اوکراین را به تصاحب خود درآورد.

روسیه پیش از این بارها تأکید کرده که کشورهای غربی با تأمین تسلیحات برای اوکراین به صورت غیررسمی خودشان را وارد جنگ کرده‌اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هفته پیش گفت: «مرز میان دخالت مستقیم و غیرمستقیم به تدریج در حال از بین رفتن است.»