نخست وزیر انگلیس، چین را تهدید کرد

 « ریشی سوناک » نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه گفت که نیروهای انگلیس آماده سرنگونی بالن‌های جاسوسی چین بر فراز حریم هوایی انگلیس هستند.

نخست وزیر انگلیس در ادامه سخنانش گفت که دولت این کشور هر چه لازم باشد برای امن نگه داشتن انگلیس انجام خواهد داد.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که ادعاهایی مطرح شده که بالون‌های اطلاعاتی چین ممکن است در حال جاسوسی بر فراز انگلیس هستند.

سوناک در همین مورد گفت: «مردم باید اطمینان یابند که انگلیس تمام قابلیت‌ها برای پاسخ دادن به تهدیدات از هوا را دارد».

نخست وزیر انگلیس گفت که به «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس دستور داده شده تا به بازبینی امنیتی در این زمینه بپردازد.

وی اضافه کرد که دولت انگلیس در تماس دائمی با متحدان خود بوده و تمامی اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

سوناک گفت: «ما چیزی به نام نیروهای واکنش سریع داریم که شامل جنگنده‌های تایفون بوده که تمام هفت روزه هفته و در طول 24 ساعت آمادگی محافظت از حریم هوایی ما را دارند که به طور قابل توجهی مهم است».

پنتاگون پیش‌تر اعلام کرد جنگنده‌های ارتش آمریکا یکشنبه (۱۲ فوریه) یک شیء هشت ضلعی را بر فراز دریاچه هورون در میشیگان ساقط کردند که جدیدترین مورد از زمانی بود که یک بالن چینی نیروهای امنیتی آمریکای شمالی را در حالت آماده‌باش قرار داد. 

این چهارمین شیء پرنده بود که در کمی بیش از یک هفته توسط موشک‌های آمریکایی بر فرار آمریکای شمالی سرنگون شد. چین گفته درباره سه شیء پرنده‌ای که اخیراً توسط ایالات متحده سرنگون شد، اطلاعی ندارد. 

نخست وزیر انگلیس، چین را تهدید کرد

یک سخنگوی وزارت خارچه چین دوشنبه (امروز) در نشست خبری ضمن رد ادعاهای اخیر واشنگتن درباره ارسال بالن جاسوسی چین به حریم هوایی آمریکا، اعلام کرد که واشنگتن طی یک سال اخیر بیش از ۱۰ بالن جاسوسی به چین فرستاده است.

اظهاراتی که واکنش جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید را در پی داشت و آن را «نادرست» خواند.