پکن: به تحریم‌های آمریکا به بهانه بالن، پاسخ می‌دهیم

تنش‌زایی دولت آمریکا در اعمال تحریمها یی علیه چین به بهانه ورود بالن جاسوسی این کشور به حریم هوایی ایالات متحده، با واکنش تند پکن همراه شد.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (چهارشنبه) گفت که پکن اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را در پاسخ به تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های چینی در پی ماجرای بالن انجام می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وانگ طی نشست خبری در پکن توضیح داد: «چین قویا با [تحریم‌های آمریکا] مخالف است و اقدامات متقابل را طبق قانون، علیه نهادهای مربوطه آمریکا که به امنیت و حاکمیت چین آسیب زدند، اتخاذ می‌کند».

هفته قبل بود که وزارت بازرگانی آمریکا، شش شرکت چینی را به اتهام تسهیل تولیدات صنایع هوافضای چین از جمله تولید بالن، تحریم کرده بود.

پکن: به تحریم‌های آمریکا به بهانه بالن، پاسخ می‌دهیم

امروز همچنین مقام‌های آمریکایی ضمن اذعان به ورود تصادفی بالن چینی به حریم هوایی این کشور، اما مدعی شدند که همین ورود تصادفی باعث ایجاد تنش‌های بین‌المللی شد.

سه هفته قبل بود که رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که دو جنگنده «اف-۲۲» این کشور بعد از چرخیدن اطراف بالن اطلاعاتی چین، آن را منهدم کردند.

وزارت دفاع آمریکا ضمن اتهام‌زنی به چین درباره تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات از مراکز راهبردی این کشور با استفاده از بالن، گفته بود سرنگونی آن نیز با هماهنگی و حمایت دولت کانادا انجام شد.