اسد: سوریه در شرایط جنگی است

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه در سخناني در اولين جلسه هيات دولت اين كشور كه به رياست خود وي برگزار شد از اعضاي پارلمان خواست تا تمامي سياستها و توجه خود را براي پيروزي در جنگي كه سوريه با آن رو به روست، بگذارند.

وی گفت: سوریه هم اکنون در حالت جنگ واقعی و همه جانبه قرار دارد و این بدان معناست که همگان باید خود را برای این جنگ آماده کنند و همه سیاست‌ها و برنامه‌‌ریزی‌هایمان برای پیروزی در جنگ باشد.

وی همچنین از اعضای دولت این کشور خواست تا به گسترش روابط خود با روسیه و کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا توجه بیشتری کنند و روابط اقتصادی و سیاسی سوریه را با این کشورها افزایش دهند.

بشار اسد گفت: مشکل سوریه تنها با غرب است و بیشتر جهان می‌خواهد که با ما رابطه داشته باشد و ما باید روابط خود را با روسیه، کشورهای آسیای جنوبی و آفریقا گسترش دهیم و توافقنامه‌های متعددی با این کشورها به امضا برسانیم.

وی با اشاره به روابط پیشین سوریه با کشورهای غربی گفت: ما خود در روابط اقتصادیمان با کشورهای غربی مقصر بودیم چرا که روابط اقتصادی را با کشورهایی برقرار کردیم که همواره در این که سوریه را به استعمار بکشانند، اعتقاد داشتند و بر منافع دو جانبه توجهی نمی‌کردند و به همین خاطر باید روابط ما با این گونه کشورها قطع باشد.

رئیس جمهوری سوریه از اعضای کابینه جدید این کشور خواست تا با شفافیت و وجدان کاری به فعالیت خود بپردازند و از هرآنچه که می‌توانند برای سوریه انجام دهند، دریغ نکنند.

این سخنان همچنین در حالی بیان می شود که درگیری ها میان ارتش سوریه و مخالفان در حاشیه دمشق ادامه دارد.

مخالفان می‌گویند این یکی از شدیدترین درگیری‌ها در این منطقه بوده است.

همزمان هر دو طرف مناقشه می‌گویند که ده‌ها نفر در دمشق و سراسر کشور کشته شده‌اند.

گروه نظارت بر حقوق بشر در سوریه، که در انگلیس مستقر است، از بروز درگیری‌های شدید در نزدیکی پایگاهی به نام محافظ جمهوری، در ۸ کیلومتری دمشق خبر داده است.

آنطور که خبرنگاران در سوریه می‌گویند، درگیری در نزدیکی این پایگاه کم سابقه است و این می‌تواند نشان از افزایش جسارت مخالفان باشد.

پایگاه محافظ جمهوری، که توسط ماهر اسد، برادر کوچکتر بشار اسد مدیریت می‌شود، مسئولیت مراقبت از دمشق را بر عهده دارد.

تلویزیون ملی سوریه نیز درگیری‌های روز سه شنبه را تایید کرد اما گفت ده‌ها تروریست کشته شده و تعدادی دیگر دستگیر شده‌اند.

این رسانه گفته در میان افرادی که دستگیر شده‌اند، جنگجویان خارجی بوده‌اند.

تلویزیون سوریه گفت عده زیادی شورشی مسلح وارد شهر حماء شدند و تلاش کردند مسیر اصلی را برای ورود بیشتر اسلحه و نیرو به این شهر به دست گیرند.

همزمان، هرو لادسوس، رییس عملیات صلح سازمان ملل متحد گفت نظارت این گروه در سوریه، به دلیل بالا گرفتن خشونت‌ها، همچنان متوقف خواهد ماند.

روسیه نیز اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور، در کنفرانس بین‌المللی درباره سوریه شرکت خواهد کرد.

کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، پیشنهاد داده است برای حل اختلافات در سوریه، کنفرانسی در اواخر ماه ژوئن در ژنو برگزار شود.

روسیه گفته است ایران نیز باید در این کنفرانس شرکت کند؛ اما آمریکا و متحدانش با این موضوع مخالفت کرده‌اند.