روسیه صدها مقام اوکراینی را به جنایات جنگی متهم کرد

بر اساس گزارش خبرگزاری «تاس»، مقام های روسیه ۶۸۰ مقام اوکراینی از جمله ۱۱۸ تن از اعضای نیروهای مسلح و وزارت دفاع این کشور را به نقض قوانین جنگی از جمله استفاده از سلاح علیه غیرنظامیان متهم کردند.

به نوشته این خبرگزاری روسیه‌ای، نهاد مسئول تحقیقات قضایی روسیه اعلام کرد، مقام‌های اوکراینی با استناد به بند ۳۵۶ قوانین کیفری روسیه، متهم به «استفاده از شیوه‌ها و تدابیر ممنوع جنگی» هستند.

«آلکساندر باستریکین»، رئیس کمیته تحقیقات روسیه در مصاحبه‌ای به خبرگزاری «تاس» گفت: «در حال حاضر رویه‌های تعقیب قضایی علیه ۶۸۰ نفر در حال اجرا است. از جمله این متهمان ۱۱۸ نفر از فرماندهان و رهبران نیروهای مسلح و وزارت دفاع اوکراین هستند.»

باستریکین که مستقیما به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گزارش می‌دهد گفت، اتهامات این افراد شامل استفاده از تسلیحات علیه جمعیت غیرنظامی است. او اضافه کرد، علیه ۱۳۸ نفر از این متهمان به صورت غیابی طرح اتهام شده است.

این در حالی است که اوکراین نیز ادعا کرده، علیه اعضای نیروهای مسلح روسیه از جمله رئیس شرکت امنیتی «واگنر» از بابت ارتکاب جنایات جنگی پرونده‌های قضایی گشوده است.

به نوشته «رویترز»، چند روز پیش نیز دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد رسما به این نتیجه رسیده که روسیه در اوکراین مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده اما روسیه این اتهام را رد کرد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه امروز دوشنبه گزارش داد کشورهای عضو ناتو از دسامبر ۲۰۲۱ طیف گسترده‌ای از سلاح‌های سنگین را برای استفاده در جنگ تحویل اوکراین داده‌اند.

مطابق این گزارش ۴۴۰ دستگاه تانک و ۱۵۱۰ خودروی نفربر از جمله تجهیزات نظامی ارسال شده به اوکراین بوده‌اند.

طبق گفته مقام‌های روسیه، اوکراین ۱۷۱۰ فروند سیستم ضدهوایی و ۶۵۵ سامانه توپخانه‌ای و همچنین ۹۸۰۰ راکت برای راکت‌انداز تحویل اوکراین داده است.