بانوی قدرتمند قطر یک ایرانی الاصل است؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از مشرق، "موزه بنت ناصرالمسند" چهارمین زن "شيخ حمد بن خليفه آل ثاني" امیر قطر و اولین بانوی قدرتمند در این شیخ نشین است. وی در سال ۱۹۵۹ در الخورواقع در شمال قطر به دنیال آمد با این وجود برخی معتقدند که او ایرانی الاصل و اهل شیراز و اسم واقعی اش "زهره صادقی" است. وی تاکنون این موضوع را تکذیب نکرده است.

موزه در سال ۱۹۸۶ از دانشگاه قطر در رشته جامعه شناسی فارغ التحصیل شد. وی به مسائل اجتماعی اهتمام ویژه ای دارد و از مدافعان سرسخت حقوق زنان است.


ازدواج با امیر قطر

ازدواج " موزه بنت ناصر " با " شیخ حمد " براساس یک مصالحه سیاسی و اقتصادی صورت گرفت. ناصرالمسند پدر موزه یکی از سرسخت ترین مخالفان شیخ خلیفه امیر سابق قطر بود.

شیخ خلیفه برای کاستن از مخالفت ناصر وارد مصالحه با وی شد. دکتر " اسامه فوزی " در کتاب " حکام و زنان " که در لندن به چاپ رسید، در این رابطه می نویسد " ازدواج موزه با حمد، حاصل مصالحه مالی و سیاسی شیخ خلیفه با ناصر بود. در قبال این ازدواج قرار شد ناصر از مخالفت با شیخ خلیفه دست بردارد و در مقابل نفوذ خاصی در ساختار سیاسی حکومت پیدا کند. "

ازدواج موزه با حمد، حاصل مصالحه مالی و سیاسی شیخ خلیفه با ناصر بود.

اولین آشنایی موزه با حمد در میهمانی افطاری در قصر شیخ خلیفه بود. پس از ازدواج، موزه به عنوان چهارمین همسر حمد وارد قصر پادشاهی شد. شیخ خلیفه از این نکته غافل بود که با این مصالحه‌ای که انجام داده مغز متفکر کودتا علیه خود را به خاندان سلطنتی وارد کرده است.

نقش موزه در کودتا علیه امیر سابق

موزه برخلاف سایر زنان قصر که در حاشیه قرار داشتند، همواره در کنار شیخ حمد قرار داشت و با کلام و اندیشه‌ای خود روز به روز بر دامنه نفوذش بر این شاهزاده جوان و مشتاق جانشینی پدرش افزودتر می‌شد. تنها چند سال از ورود این زن متفاوت به خاندان سلطنتی نگذشته بود که شیخ خلیفه قصد سفر به اروپا کرد.

در آوریل ۱۹۹۵ مراسم رسمی بدرقه انجام شد و شیخ حمد ولیعهد جوان در برابر دوربین تلویزیون خم شد و دست پدرش را بوسید. شیخ خلیفه نمی‌دانست که این آخرین خداحافظی‌اش است. صبج روز بعد تلویزیون قطر برنامه‌های عادی خود را قطع و اعلام کرد که شیخ حمد جانشین پدرش شده است.

تاثیرگذاری موزه در سیاست و اجتماع

موزه مادر ۷ فرزند است که " شیخ جاسم بن حمد | " ولیعهد پیشین و " شیخ تمیم بن حمد " ولیعهد کنونی قطر ازجمله آنهاست. وی با نفوذی که بر روی امیر قطر دارد، نقش برجسته در انتخاب فرزندانش به عنوان ولیعهد این شیخ نشین ایفا کرد. موزه اولین زن خاندان سلطنتی قطراست که مناصب حکومتی را به عهده گرفت. این بانوی قدرتمند قطری توجه ویژه‌ای به مسائل مربوط به خانواده، آموزش، علوم، مسائل فرهنگی و پیشرفت جامعه دارد. وی می گوید " پیشرفت فقط با برنامه ریزی بدست می‌آید. حرکت کشور به سمت پیشرفت وظیفه ماست. " موزه گفته که برای پیشرفت در کارش از الگوی غربی‌ها استفاده کرده است.

انگلیس کشور محبوب ملکه قدرتمند قطر است.

انگلیس کشور محبوب ملکه قدرتمند قطر است. وی مدل آموزش انگلیس را در کشورش پیاده کرده‌است.

اقدامات ومناصب موزه بنت ناصر به شرح ذیل است.

- ملکه اول قطر در سال ۱۹۹۵ موسسه علوم، توسعه و آموزش قطر را بنیانگذاری کرد و خود ریاست آن را به عهده گرفت.

- شورای عالی خانواده در سال ۱۹۹۸ راه اندازی شد. این شورای ساختاری همچون وزارت زنان و خانواده دارد و ریاست آن به عهده چهارمین همسر امیر قطر است. وظفیه این شورا رسیدگی به حقوق زنان و اطفال است و در خصوص بحران‌های اجتماعی به دولت دوحه پیشنهادهای لازم را ارائه می‌دهد. به هرحال، دراثر اقدامات موزه جایگاه اجتماعی زنان قطری بهبود یافت وآنان توانستند در دانشگاه به تحصیل بپردازند و تشکل‌های غیر دولتی راه اندازی کنند و با این اقدام مقدمات حضور در انتخابات پارلمانی را فراهم سازند.

- با فعالیت‌های موزه بنت ناصر در بخش آموزش و سرمایه‌گذاری صدها میلیون دلاری قطر دراین بخش سبب شد تا مراکزمعتبر آموزش عالی جهانی شعبه ای را در " شهرآموزش " قطر دایر کنند. این شهر در زمینی به مساحت ۱۰ کیلومتر مربع در نزدیکی دوحه تاسیس شده است. دانشگاه " ویرجینا " در رشته مهندسی شیمی، برق، مکانیک، دانشکده علوم پزشکی " ویل کورتول " که شبعه معروف دانشگاه پزشکی نیوریوک است و موسسه تحقیقاتی " رند " ازجمله مراکزی هستند که در شهرآموزش قطر شعبه دایرکرده‌اند.

- در اثر فعالیت‌های اجتماعی و آموزشی موزه و حمایت‌های امیر قطر از این فعالیت‌ها، اکنون دوحه به مرکز برگزاری سیمینارها، همایش‌ها بین‌المللی مرتبط با زنان و تبدیل شده است.

- عضویت در گروه گفت‌وگوی تمدن‌ها در سال ۲۰۰۵، ریاست شورای مرکز طب و تحقیقات پزشکی، رئیس شورای موسسه عربی برای دموکراتیک که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و نائب رئیس شورای عالی آموزش قطر از جمله سمت‌هایی است که موزه به عهده گرفته است.

- همسرچهارم امیر قطر به خاطرفعالیت های که در زمینه آموزش وتوسعه اجتماعی این کشور داشته به عنوان نماینده ویژه یونسکو در امورآموزش انتخاب شده‌است و از دانشگاه " ای. ان. دام " تگزاس، کارنگی ملبرن، جورج تاون و موسسه سلطنتی لندن دکترای افتخاری کسب کرده‌است.

انتخاب ولیعهد قطر

زمانی که شیخ حمد به هرم قدرت صعود کرد، وقت زیادی برای انتخاب ولیعهد قطر صرف کرد زیرا نمی خواست بلایی که بر سر پدرش آورده بود بر سر خودش هم دربیاید. باتوجه به نفوذی که موزه بنت ناصر برروی امیر قطردارد، وی بسترهای لازم را برای انتخاب پسرانش به سمت ولیعهدی قطر فراهم کرد. درحقیقت کودتای نافرجام ۱۹۹۶ بهترین فرصت را دراختیار موزه قرار داد تا با حذف رقیبان، پسران خود رایکی پس از دیگری به سمت ولیعهدی برساند. در این کودتا که به نفع شیخ خلیفه امیر پیشین قطر صورت گرفت، برخی فرزندان شیخ حمد حضور داشتند. " شیخ مشعل " فرزند ارشد امیر قطر به مشارکت دراین کودتای نافرجام علیه پدر خود متهم و در اثر فشارهای موزه از سمت خویش بر کنارشد و تحت باز داشت خانگی قرار گرفت. " شیخ فهد بن حمد " دومین پسر امیر قطر نیز به اسلامگرایی افراطی متهم شد و از سمت فرماندهی نیروهای زرهی ارتش قطر برکنار شد. این برکناری نیز تحت فشارهای بانوی قدرتمند قطر صورت گرفت. این مسئله بسترهای لازم را برای صعود " شیخ جاسم بن حمد " پسر بزرگ موزه به سمت ولیعهدی قطر فراهم کرد.

بنابراین در اکتبر ۱۹۹۶ امیر قطر شیخ جاسم را به عنوان ولیعهد این کشور معرفی کرد. با وجود این، مغز متفکر دربارسلطنتی قطر به این انتخاب اکتفا نکرد و به واشنگتن سفر کرد. این سفر پیش از اولین دیدار شیخ جاسم از آمریکا صورت گرفت. هدف از سفر موزه و شیخ جاسم به واشنگتن کسب حمایت سیاسی و نظامی از حکومت کنونی دوحه در مقابل عادی سازی مناسبات با تل آویو عنوان شده است. برخی کارشناسان براین باورند که هدف موزه از سفر به واشنکتن این بوده که روند انتقال قدرت به پسرانش را تضمین کند زیرا او بخوبی می داند که دیگر پسران شیخ حمد برای جانشینی او، با ولیعهد قطر به رقابت خواهند پرداخت، بویژه اینکه عموی آنان یعنی شیخ عبدالله بن خلیفه خود را سزاوارتر جهت جانشینی امیر قطر می‌داند. این در حالی است که شیخ حمد از بیماری کلیوی رنج می برد بطوریکه کلیه یکی از دخترانش را بدون رضایت او و مادرش به خود پیوند زده‌است. لذا امیر قطر به دلیل بیماری کلیوی ممکن است هر لحظه حال او نا مساعد شود و دیگر قدرت و توانایی اداره امور این شیخ نشین را نداشته باشد. به همین دلیل، سمت ولیعهدی بسیار حساس و مهم محسوب می شود.

" شیخ جاسم بن حمد " تا سال ۲۰۰۳ سمت ولیعهدی قطر را به عهده داشت. در این سال امیرقطر تصمیم گرفت که این سمت را به پسر دیگرش یعنی " شیخ تمیم " واگذار کند.

گویا انتخاب شیخ جاسم به عنوان ولیعهد، در پی جنگ قدرت در خاندان سلطنتی آل ثانی صورت گرفته است. به هرحال، موزه بنت ناصر اجازه نداد سمت ولیعهدی به شخص دیگری به غیراز پسردوم خود واگذارشود. اکنون پسر اول بانوی قدرتمند قطر به عنوان نماینده شخص امیراین کشو در ساختار سیاسی و تحولات قطر نقش آفرینی می کند.


میزبانی جام جهانی فوتبال

دولت قطر با کسب ۱۴ رای موافق توانست میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ از آن خود کنند. قطری‌ها در برابر رای دهندگان اعلام کردند که " برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در خاورمیانه فرصتی را برای تمام کشورها ایجاد خواهد کرد تا مناسبات خود را با تل آویو به حالت عادی دربیاورند. "

نقش موزه در برگزاری جام جهانی

ملکه قطر در فیلمی که قبلا ضبط شده بود اظهار داشت " اکنون وقت مناسبی برای برگزاری جام جهانی فوتبال در خاورمیانه است تا جهان تعریف دیگری از ماهیت منطقه داشته باشد ". وی بیشتر گفته بود " هر بار فیفا تاریخ ساز شده است. در سال ۲۰۲۲ ما توانایی حل مشکلات خود را پیدا خواهیم کرد که قبلا خارج از چارجوب فعالیت‌های ورزشی نتوانسته بودیم آنها راحل و فصل کنیم. "

مغز متفکر قطر در برابر رای دهندگان به برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در دوحه اظهار داشت " برگزاری این جام در قطر بر این نکته تاکید دارد که این بازی فراخوانی برای برخورد اندیشه‌ها ی شرق و غرب است تا دراثرآن، از اختلافات منطقه کاسته شود. من از همین جا دعوت می کنم درباره آنچه که امکان تحقق آن در خاورمیانه وجود دارد عمیقا فکر کنید. "

از سوی دیگر رئیس پرونده نامزدی قطر برای جام جهانی گفت " برگزاری این جام در دوحه چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد. ما سیاست عدم تبعیض را در پیش گرفته ایم. بنابراین ورزشکاران اسرائیلی می توانند بدون هیچ مشکلی در این جام شرکت کنند. "

موزه و مسئله فلسطین

بانوی قدرتمند قطر موضع شفاف در برابر فلسطین ندارد درحالیکه امیر قطر دست دوستی به سرمداران رژیم صهیونیستی می دهد و تصاویر آن در اینترنت و شبکه های ارتباط جمعی منتشر می شود موزه بنت مسند به گل دادن به کودکان فلسطینی اکتفا می کند این درحالی است که وی نفوذ گسترده‌ای بر شیخ حمد دارد و پسرانش نیز به عنوان کسانی که عهده دار سمت های مهم تاثیرگذار در قطر هستند از نفوذ و تاثیرگذاری موزه به دور نیستند.

منابع و مآخذ:
www. taqadoumia. net
wwww. jouhina. cam
www. hespess. com
www. nasimonline. ir
www. wata. cc
www. aljewar. org
www. aljwaden. com
wwwisam mallah. maktoobblong. com
www. k۳۴۵. yoo۷. com
www. palestinesolidarity. over _ blog. com
www. syrianow. com
www. jahannews. com