شکافی درارتش سوریه ونزدیکان اسدوجود ندارد

به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری "رویترز" نوشت: مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا روز گذشته ضمن این ادعا که برخی از نظامیان سوریه درخواست پناهندگی سیاسی داده اند، اعلام کردند که نزدیکان "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه همچنان منسجم هستند و هیچ شکافی در بین اعضای گروه با نفوذ اسد دیده نمی شود و به این ترتیب احتمال دارد که ناآرامی های ۱۶ ماهه در سوریه به یک درگیری طولانی تبدیل شود.

بر اساس این خبر، به نظر می رسد که این نوع ارزیابی جامعه مقامات اطلاعاتی آمریکا از وفاداری نزدیکان اسد به نظام سوریه، ‌ هرگونه امید آمریکا به اینکه اسد به زودی سرنگون خواهد شد را از بین می برد‌؛ این در حالیست که واشنگتن خواستار برکناری اسد از قدرت شده است ولی در عین حال دولت " باراک اوباما " رئیس جمهوری آمریکا با استناد به فقدان حمایت های بین المللی و همچنین اختلافات حزبی ای که در کشور وجود دارد، از مداخله نظامی در سوریه خودداری کرده است.

بر اساس اعلام رویترز "، " جی کارنی " سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز گذشته مدعی شده است که اسد به تدریج، درحال از دست دادن قدرت خود در کشور سوریه است؛ بر اساس ادعای کارنی، این روند به دلیل ممانعت اسد از کناره گیری، وحشتناک بوده است و تلفات وحشتناکی را به مردم سوریه تحمیل کرده است.

این در حالیست که سازمان های اطلاعاتی آمریکا که از نزدیک در حال مشاهده و بررسی شکاف در میان نزدیکان دولت اسد هستند، تاکنون چنین شکافی را مشاهده نکرده اند.

یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا در شرایطی که تمایلی به افشای نامش نداشت، ‌ در این رابطه اعلام کرده است: افراد نزدیک به نظام سوریه و کسانی که در سطح بعدی قرار دارند، همچنان در حمایت و پشتیبانی از نظام سوریه و اسد قاطع به نظر می رسند.

یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده است: ارزیابی های کلی ما از شرایط جنگ در سوریه این است که ما همچنان شاهد انسجام نسبی نیروهای ارتشی نظام سوریه هستیم؛ این نیروها در طول یک سال و نیم گذشته درباره چگونگی برخورد با این نوع طغیان، درس آموخته اند؛ این طغیان نیز در حال قوی تر شدن است؛ طغیانی که شرایط را برای یک درگیری طولانی مدت فراهم می کند.

* نظام سوریه در تلاش برای رسیدن به پیروزی مصمم است

این مقام اطلاعاتی آمریکا در ادامه گفت: به نظر می رسد که هر دو طرف(نظام و مخالفان سوریه) در حال ورود به یک درگیری طولانی هستند؛ درک ما این است که نظام همچنان بر این باور است که می تواند نهایتا پیروز شود و یا حداقل اینکه اینطور به نظر می رسد که نظام سوریه برای تلاش جهت پیروزی مصمم است و در عین حال به نظر می رسد که گروه های مخالف نیز خود را برای یک درگیری طولانی آماده می کنند.

این مقامات اطلاعاتی آمریکا در ادامه برآوردهای خود مدعی شده اند که روسیه ارتش سوریه را به سامانه های پیشرفته دفاع هوایی و همچنین بالگردهای تهاجمی تجهیز کرده است و ایران و حزب الله لبنان هم کمک های مرگبار و غیرکشنده ای مانند تسلیحات کوچک، تجهیزات ارتباطاتی و تجهیزات مخصوص نظارت بر شورش را برای سوریه تامین کرده اند.

این مقامات آمریکایی همچنین گفته اند که تسلیحاتی که در حال عبور از مرزها برای رسیدن به دست شورشیان سوری هستند تقریبا تجهیزاتی کوچک مانند سلاح های خودکار " AK - ۴۷ "، برخی از مهمات هدایت شونده ضد تانک و " آر پی چی " هستند که از طریق عربستان سعودی و قطر تامین می شوند.

سازمان های اطلاعاتی آمریکا همچنین مدعی شده اند که دولت اسد در یک سراشیبی قرار گرفته است؛ یکی از این مقامات مدعی شده است: برای نظام سوریه سرکوب کامل مخالفان دشوار است و من فکر می کنم که روند کلی نظام سوریه حرکت به سراشیبی است.

این در حالیست که مقامات آمریکایی به عدم قطعیت درباره آینده سوریه اذعان کرده اند و در حال بررسی سناریوهای مختلفی برای این کشور هستند.

بر اساس اعلام این مقام آمریکایی، یک سناریو این است که هرچه خشونت در سوریه ادامه پیدا کند، احتمال بیشتری برای به وجود آمدن یک جنگ داخلی فرقه ای شبیه به آنچه در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ میلادی در عراق به وقوع پیوست، وجود دارد؛ با در نظر گرفتن این سناریو، اسد می تواند روی یک دولت فاقد اعتبار و یا بخشی از سوریه حکومت کند و به این ترتیب نظارت خود را بر سایر بخش های کشور از دست خواهد داد.

مقامات اطلاعاتی آمریکا ادامه داده اند که سناریوی دیگر این است که برخی از سنی ها و یا علوی ها راه برون رفت را در کشتن اسد و یا کنار زدن او می دانند و در نتیجه در راستای تلاش برای نوعی انتقال بر می آیند.

بر اساس اعلام این مقامات، سناریوی دیگر این است که جنگ بسیار سخت علوی ها و کاهش تعداد آنها در طول زمان، به فروپاشی دولت اسد و ایجاد یک آشوب دیگر بدون نظارت کامل کسی منجر می شود.