ارمنستان: محاصره گذرگاه لاچین 80 روزه شد

وزیر خارجه ارمنستان روز چهارشنبه ازعدم اجرای دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری از سوی جمهوری آذربایجان در رفع انسداد مسیر مهم «لاچین» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «پان آرمنیین»،«آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان در پنجاه و دومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر «ژنو» گفت که دستورات موقت صادر شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری از نظر قانونی لازم الاجرا هستند، اما جمهوری آذربایجان محاصره مسیر لاچین را لغو نکرده است.

وی گفت: «جمهوری آذربایجان به نقض اصول بین‌الملل  حقوق بشرادامه می‌دهد. ۸۰ روز است که باکو مسیر لاچین، تنها جاده‌ای که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان و جهان خارج متصل می‌کند، مسدود کرده است. جمهوری آذربایجان نیز برق را مختل کرده و به طور منظم گاز را قطع می‌کند. در نتیجه، ارامنه ساکن  قره باغ کوهستانی در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارند. باکو در حال پاکسازی قومیتی در منطقه است.»

بر اساس این گزارش، در روزهای گذشته دیوان بین‌المللی دادگستری با صدور حکمی به نفع ارمنستان به جمهوری آذربایجان دستور داده که امکان عبور آزادانه از مسیر«لاچین» را فراهم آورد. در بخشی از این حکم آمده است، باکو باید تمامی اقدامات را برای اطمینان از تردد بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله در امتداد مسیر لاچین در هر دو جهت را انجام دهد. دولت ارمنستان این محاصره را تلاشی برای «پاکسازی قومی» از سوی باکو توصیف کرده است.

 به گزارش این منبع خبری، وی ادامه داد: «مایلم تاکید کنم که دیوان بین‌المللی دادگستری یک دستور الزام آورعلیه جمهوری آذربایجان در جریان دادرسی ارمنستان صادر کرد و به اتفاق آرا درخواست‌های جمهوری آذربایجان رد شد. اقدامات موقت دیوان دادگستری از نظر قانونی الزام آور است، با این حال، جمهوری آذربایجان تاکنون محاصره مسیر لاچین را لغو نکرده است.»

 در رویدادی مرتبط، ناظران «مجمع پارلمانی اروپا» که برای نظارت بر موارد تنش‌زا بین باکو و ایروان به ارمنستان سفر کرده بودند در بازدید میدانی از لاچین در  ارمنستان و دیگر مناطق این کشور اعلام کردند که وضعیت در مسیر «لاچین» نیاز به اقدام فوری دارد.گزارشگران در جریان بازدید خود از شهرهای «جرموک»، «گوریس» و «واردنیس» و همچنین ورودی مسیرلاچین در سمت ارمنستان بازدید کردند. آنها با همچنین مقامات محلی و ساکنان قره باغ کوهستانی دیدار کردند.