کاهش میزان ذخایر ارزی عربستان طی ماه گذشته

دارایی‌های ذخیره ارزی عربستان  در خارج از کشور در پایان ژانویه گذشته به حدود 1.716 تریلیون ریال (491.4 میلیارد دلار)، در مقایسه با 1.724 تریلیون ریال در پایان دسامبر قبل کاهش یافت.

به گزارش الخلیج اونلاین، بر اساس داده‌های بانک مرکزی عربستان سعودی، این کاهش عمدتا ناشی از کاهش 4.8 درصدی «سرمایه گذاری در اوراق بهادار خارج از کشور» معادل 53.1 میلیارد ریال بوده است.

درآمدهای عربستان سعودی که به نفت به عنوان منبع اصلی درآمد وابسته است، تحت تأثیر کاهش قیمت و تقاضای نفت خام به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار گرفت که ذخایر این کشور را در ماه می 2021 به پایین‌ترین سطح در 10 سال اخیر رساند.

عربستان سعودی در مارس و آوریل سال2020، 50 میلیارد دلار ذخایر خارجی خود را از دست داد که طی این ماه‌ها ، 150 میلیارد ریال (40 میلیارد دلار) از ذخایر خارجی بانک مرکزی برداشت شد و به تأمین هزینه‌های صندوق سرمایه‌گذاری اختصاص یافت. این اقدام موجب کاهش ذخایر خارجی شد و هدف از آن حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری بود تا بتواند در شرایطی که تمامی کشورهای جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند در بازارهای بین‌المللی سرمایه‌گذاری و از این فرصت سوء استفاده کند.

کاهش میزان ذخایر ارزی عربستان طی ماه گذشته

عربستان سعودی توزیع دارایی‌های ذخیره خود از ارزهای خارجی یا حتی ماهیت دارایی‌ها به صورت نقدی یا اوراق قرضه را اعلام نمی‌کند.

مجموع دارایی‌های ذخیره بانک مرکزی عربستان سعودی شامل: طلا، حق برداشت ویژه، ذخایر نزد صندوق بین‌المللی پول، ارز و سپرده‌های خارج از کشور و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار خارج از کشور است.