به گزارش افکارنیوز به نقل از العالم، شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر در بیانیه ای، اتهامات مطرح شده علیه فعالان سیاسی و حقوقی را به "طنز" تشبیه کرد و گفت: اقدامات اخیر مسئولان سعودی بیانگر دشمنی شدید رژیم سعودی با حقوق بشر و آزادی بیان و اندیشه است، و ثابت می کند که در منطقه عربی، عربستان شدیدترین دیکتاتوری را اعمال می کند.

دستگاه امنیتی سعودی اخیرا " رائف بدوی " مؤسسه شبکه لیبرال را به اتهام " نافرمانی از والدین " بازداشت کرد. مسئولان سعودی تأکید کرده اند که وی به این اتهام در دادگاه محاکمه خواهد شد و پدر بدوی از او و خواهرش " سمر " به همین اتهام شکایت کرده است.

پس از بازداشت " بدوی " دادگاه بدوی بررسی پرونده او را به سه ماه بعد موکول کرد، و به دلیل مخالفت با آزادی او با قید ضمانت، بدوی به زندان " بریمان " منتقل شد.

فعالان عربستانی در اینترنت با اشاره به بدرفتاری مسئولان زندان با " بدوی " و حتی ملاقات کنندگان او، تأکید کرده اند که وی به دلیل شکایتی محاکمه می شود که پدرش ۴ سال قبل آن را مطرح کرده بود؛ ولی تا پیش از این هیچ توجهی به این شکایت صورت نگرفته بود.

شبکه عربی حقوق بشر، همچنین در خصوص صدور فتواهای تکفیری علیه " رائف بدوی " و درخواست قتل او به دلیل " الحاد " اظهار نگرانی کرد.

بدوی(۲۷ ساله) که دارای ۳ فرزند است، قبلا نیز به دلیل فشارها مجبور شده بود برای مدتی عربستان را ترک کند.. وی در سال ۲۰۰۸ به اتهام توهین به اسلام محاکمه شد.

فعالان عربستانی معتقدند که بازداشت دوباره وی، به دلیل فراخوان وی برای اعلام روز هفتم مه بعنوان روز آزادی در عربستان و تدوین کتابی در خصوص لیبرالیسم است.

" ولید ابوالخیر " دیگر فعال سیاسی عربستانی از سال ۲۰۱۱ به اتهام توهین به دستگاه قضایی و بدنام کردن عربستان همچنان در بازداشت است.

در ۱۸ ژوئن " محمد فهد القحطانی " فعال حقوق بارز عربستانی برای بررسی ۱۱ اتهام به دادگاه رفت.

یکی از اتهامات القحطانی تأسیس سازمانی بدون مجوز است. وی مدیر و عضو مؤسس جمعیت " حقوق مدنی و سیاسی در عربستان "(حسم) است.

این نخستین جمعیت حقوقی است که در سال ۲۰۰۹ در عربستان تأسیس شد.

شبکه عربی حقوق بشر تأکید کرد: به جای آنکه از القحطانی بعنوان نخستین فعال حقوقی عربستان قدردانی شود، به دلیل فعالیتهایش مجازات خواهد شد .. تفکرات رژیم سعودی، بزرگترین دیکتاتوری در منطقه، اينگونه است.