الوطن: قطر سفارت سوریه را از معارضان پاکسازی کرده است

در ادامه اقدامات کشورهای عربی برای برقراری مجدد روابط با دمشق، منابع سوری خبر دادند که قطر سفارت سوریه را که در اشغال معارضان قرار داشته، تخلیه کرده است تا آن را تحویل دولت مرکزی سوریه بدهد.

روزنامه الوطن سوریه گزارش داد، قطر در همین راستا، نمایندگان ائتلاف معارضان سوری را از سفارت دمشق در دوحه اخراج کرده و این اقدام همزمان با اعلام تلاش ترکیه برای عادی‌سازی روابط با سوریه است.

وائل الخالدی مشاور ائتلاف معارضان در صفحه توئیتر خود، این خبر را اعلام کرد و گفت: دوحه ساختمان سفارت سوریه را تخلیه کرده است تا آن را تحویل دولت سوریه بدهد. کاردار سفارت هم به ساختمان دیگری منتقل شده است.

قطر در فوریه سل ۲۰۱۳ رسما اعلام کرد که نزار الحراکی را به عنوان سفیر ائتلاف معارض در دوحه انتخاب کرده است و پس از آن، سفارت دمشق را تحویل معارضان داد. الحراکی سال ۲۰۲۰ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخت.

الخالدی تأکید کرد، بنا بر قصد ترکیه برای عادی‌سازی روابط با سوریه، شماری از رهبران اخوان المسلمین که در ترکیه حضور داشته‌اند، خانواده‌های خود را به لندن و سایر پایتختهای اروپایی منتقل کرده‌اند. لذا «هر کس که بخواهد [در ترکیه] باقی بماند، باید سکوت رسانه‌ای در پیش بگیرد».

در همین ارتباط، وزارت دفاع روسیه، چندی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیران دفاع ترکیه پس از یازده سال در مسکو با یکدیگر دیدار کرده‌اند. پس از صدور این بیانیه، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای این گفت‌و‌گو را «سازنده» و وزارت دفاع سوریه این دیدار را «مثبت» ارزیابی کرد.

 «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هم یک روز بعد گفت در صورت مهیا بودن شرایط ممکن است که رؤسای جمهور سوریه و ترکیه با یکدیگر دیدار کنند.

او در این باره گفت: «پس از تحولات مثبت در این مرحله که از طریق گفت‌وگو میان وزیران و مقامات اطلاعاتی ترکیه و سوریه رخ داد، در صورت مهیا شدن شرایط، امکان برگزاری نشستی میان اردوغان و بشار اسد وجود دارد».