به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، از سویی سخن بر سر "طرح بزرگ" این روزها بر سر زبانها است. طرحی که از سوی رئیس شورای اروپا هرمن فن رامپوی مطرح شده است. این طرح شامل طرح خزانه داری غیر انتخابی برای اروپا است که اختیاراتی در خصوص بودجه ملی و استقراض کشورها، اوراق قرضه یورو و اتحادیه بانکی برای حمایت و ضمانت ذخایر میشود. این طرح نیازمند سیاستهای مشترک در خصوص سیستم مالیاتی و مقررات تنظیمی در خصوص بیکاری است. هرگونه پرداختی در این طرح بایستی از طریق اتخاذ سیاستهای مشترک و مصوب پارلمانهای ملی و از سوی مالیات دهندگان صورت گیرد.

ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا که کشورش در حال کشمکش با بحران است، اما به شدت با این طرح مخالف است و معتقد است که اگر شرکت کنندگان در نشست به این طرح پایان ندهند اتحادیه از هم فرو خواهد پاشید. وی لیست اقدامات خود را به همراه آورده که مجموعه ای از " اقدامات ضروری " برای نجات اروپا است.

این نشست همچنین باید به فکر نجات یونان نیز باشد. دولت ائتلافی محافظه کار جدید این کشور اعلام کرده است از آنجایی که بسته نجات اقتصادی دوم مشروط شده است از طرح اصلاح ساختاری بیرون خواهد آمد. این کشور طرح خود را ارائه داده است که اغلب شامل مواردی است که عدول از اصلاحاتی است که تاکنون انجام شده. یونان خواهان توجه اتحادیه و نشست به این طرح بود. اما قبل از آنکه جوهر این طرح خشک شود با یک آشوب در یونان به کناری نهاده شد: نخست وزیر که به دلیل عمل چشم نمیتواند در نشست شرکت کند بایستی جای خود را به رئیس جمهور، کارولوس پاپولیاس بدهد، چهره ای به شدت فاقد قدرات در یونان که توانایی دفاع از این طرح را نخواهد داشت.

اسپانیا نیز در این اواخر و در آستانه نشست، موقعیت را غنیمت شمرده و هرچند حوصله تدوین یک طرح جامع را نداشته اما از هر فرصت کوتاهی برای گوشزد کردن لزوم حمایت از بانکهایش و دریافت وام و آینده این وامها استفاده کرده است.

از روی جسد من رد شوید

اما " طرح بزرگ " همچنان در اطراف نشست میچرخد و صدراعظم آنگلا مرکل را به شدت عصبانی میکند. وی در خصوص این طرح با کنایه اعلام کرده بود که توازن میان اقدامات مشترک اصولی و " تعهدات اصولی " در این طرح رعایت نشده و منجر به دوجانبه گرایی در بحثبدهی ها خواهد شد که آنگونه خود وی گفته، تا زمانی که زنده است اجازه رخ دادن این امر را نخواهد داد.

درواقع این جمله که متضمن مثال " مگر از روی جسد من رد شوید " است، واضح ترین موضع گیری مرکل در خصوص بحران در این چند ماه بوده است. سخنان وی تا حدی دو پهلو بوده که بارها رسانه ها گمانی بر تغییر جهت سیاستهای وی زده اند و بعد پشیمان شده اند. چندی پیش گیدو وسترول وزیر خارجه صدراعظم اعلام کرده بود که آلمان به هیچ وجه با طرح اوراق قرضه موافقت نخواهد کرد تا دل مرکل را شاد کند.

وی همچنین اعلام کرده بود که هیچ تعهدی در خصوص چیزی که مشخص نیست وجود ندارد. وی در جمله ای پرمعنا گفته بود: اتحادیه اروپا به خاطر انسجام اندک نیست که درحال فروپاشی است، بلکه بخاطر انسجام بیش از اندازه است! اصولا سیاستمداران آلمانی از همان ابتدا با دوطرفه سازی بدهی ها، مخالفت داشته اند و همکنون نیز سرسختانه بر سر مواضع خود ایستاده اند.

دردسر های طرح بزگ، شیطنت یونان برای تهدید اروپا، لیست های ایتالیایی، بیانیه های اسپانیایی و جسد مرکل بین اروپا و دوطرفه سازی بدهی ها. این فضایی است که بر نشست اتحادیه اروپا سایه انداخته است. شاید سهامداران در بازارهای مالی از همه باهوش تر بودند که با دیدن این وضعیت پیش از هرکس دیگری، خوشبینی چندانی به این نشست ندارند.

واقعیت این است که تا همینجا نیز اتحادیه اروپا و یورو به حد کافی از هم فروپاشیده است، فقط آنچه در این میان اهمیت دارد ۴۸ ساعت باقی مانده است که مشخص کند وزنه کدام کشور آنقدر سنگین است که کفه سمت خود را در این ترازوی چند پاره سنگین تر سازد.