کارشناس آمریکایی: اسرائیل در بحرانی‌ترین وضعیت خود قرار دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر به دلیل روی کار آمدن دوباره بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر این رژیم دچار اختلافات جدی شده و شاید روزی نباشد که در سرزمین‌های اشغالی اعتراض و اعتصاب به چشم نخورد.

 

بسیاری از طرفداران احزاب مختلف در داخل رژیم صهیونیستی معتقدند نتانیاهو به دلیل پرونده‌های فساد اقتصادی و اخلاقی شایستگی نخست وزیر مجدد این رژیم را ندارد و باید پرونده‌های قضایی او هر چه سریعتر پیگیری شده و او از این سمت کنار گذاشته شود.

این در حالیست که نتانیاهو بدون توجه به اعتراضات گسترده و درخواست‌های متعدد همچنان در حال برنامه ریزی برای آینده سیاسی خود و اصلاح نظام قضایی برای تبرئه خود است.

برای بررسی بیشتر این موضوع مصاحبه‌ای ترتیب داده با دانیل لازار، کارشناس و نویسنده موضوعات سیاسی از آمریکا که در ذیل مشروح آن از نظر می‌گذرد.

دلایل اصلی اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی به کابینه نتانیاهو و شخص وی چیست؟

دانیل لازار گفت: حقیقت موضوع این است که اختلاف‌های داخلی در اسرائیل اصلاً موضوع جدیدی نیست، ولی تا به امروز این موضوع به انواع مختلف پنهان می‌شد، اما امروز به جایی رسیده که پنهان کردن آن اصلاً کار راحتی نیست. بی اعتمادی به ساختار سیاسی و به ارتش، هراس و وحشت از جنگ‌های همه جانبه در منطقه، بحران‌های اقتصادی که در سال‌های اخیر به ویژه بعد از همه گیری کرونا ایجاد شده از عوامل اصلی است که موجب شده تا خود یهودی‌ها و صهیونیست‌ها از احزاب مختلف امروز به حضور مجدد نتانیاهو در ساختار سیاسی معترض باشند.

وی افزود: بسیاری در اسرئیل در واقع خود نتانیاهو را عامل تمامی این مشکلات و بحران‌ها می‌دانند ضمن اینکه او با داشتن پرونده‌های قضایی متعدد که بسیاری از آن‌ها هنوز هم باز هستند و تا حدی روند پیگیری قضایی آن‌ها در جریان است اصلاً نگاه مثبتی به شخص نتانیاهو ندارند. امروز، اما اوضاع در فلسطین به جایی رسیده که خود تحلیلگران و صاحب نظران یهودی و اسرائیلی می‌گویند وضعیت خطرناکی است و موجودیت اسرائیل به دلیل اشغالگری و پافشاری بر سیاست‌های اشتباه در معرض خطری جدی است.

اسرائیل در بحرانی‌ترین وضعیت خود قرار دارد

-شما احتمال جنگ داخلی در سرزمین‌های اشغالی تا چه حد جدی می‌دانید؟

دانیل لازار گفت: به نظر من اسرائیل در معرض یک جنگ داخلی است و اگر سرکوب معترضان و مواجهه با اعتراض‌های گروه‌ها و احزاب مختلف به همین منوال پیش برود همه در داخل سرزمین‌های اشغالی باید منتظر یک جنگ داخلی تمام عیار باشیم. در حال حاضر به اعتراف بسیاری در داخل سرزمین‌های اشغالی بحران‌های داخلی از معظلات جدی اسرائیل است و باید جدی گرفته شود اقدامی که نتانیاهو در هفته‌های اخیر تلاش کرده با سرکوب اعتراض‌ها آن‌ها را خاموش کند که به نظر من باید منتظر نتیجه عکس آن باشد.

-شما حضور نتانیاهو در سمت نخست وزیری را تا چه حد عامل این اعتراض‌ها می‌دانید؟

دانیل لازار اعلام کرد: به نظر من نتانیاهو خودش به عنوان دلیل اصلی تمام این اعتراضهاست. اقدامات و تصمیمات افراطی وی و تمامی افرادی که به دستور او در سمت‌های مختلف گماشته شده اند یکی از اصلی‌ترین دلایل این اوضاع این روز‌ها در سرزمین‌های اشغالی است. نتانیاهو در همین یکی دو ماه اخیر پس از انتخابات اقداماتی انجام داده که بسیاری معتقدند ناشی از نظرات و رویکرد‌های افراطی اوست. برای مثال در یکی از تصمیمات اخیر خود گفته مردم می‌توانند آزادانه در داخل سرزمین‌های اشغالی اسلحه حمل کنند یا اینکه به توصیه احزاب تندرو یارانه سالن‌های تاتر و سینما را در روز‌های شنبه قطع کرده و یا اینکه در همین هفته‌های اخیر به خوبی ثابت کرده که گوش شنوایی برای شنیدن دلیل اعتراض‌ها و یا حتی گفتگو در مورد آن‌ها ندارد و تنها به سرکوب و خفه کردن صدا‌های اعتراضی اعتقاد دارد.

وی افزود: به نظر من همه این‌ها عواملی هستند که موجب شده روند فروپاشی از درون اسرائیل تسریع شود و نگرانی‌ها از ادامه راه این کابینه روز به روز افزایش یابد که به نظر من البته یک نگرانی درست و به جایی است چراکه حداقل در شرایط فعلی نقطه امیدی برای ادامه مسیر برای کابینه فعلی اسرائیل دیده نمی‌شود.

دانیل لازار، تحلیلگر، نویسنده و خبرنگار آمریکایی از نیویورک است که سال‌ها در زمینه موضوعات مختلف سیاسی تحقیقات مفصلی داشته و در نشست‌ها و همایش‌های جهانی زیادی سخنرانی کرده، وی از منتقدان و معترضان جدی به سیاست‌های آمریکا در رابطه با اسرائیل است. وی از جمله افرادی است که باور دارد روابط میان اسرائیل و آمریکا از جمله خطرناکترین مناسبات بین المللی است که می‌تواند به بحران‌های جدی ختم شود. از او مقالات و یادداشت‌های زیادی در روزنامه‌ها و مجله‌های معتبر جهانی به چاپ رسیده است.