شولتز، چین را تهدید کرد

به‌رغم اذعان مقامات اروپایی به اینکه تاکنون هیچ مدرکی دال بر تصمیم پکن برای کمک نظامی به روسیه وجود ندارد، اولاف شولتز ، صدراعظم آلمان به چین درباره عواقب احتمالی چنین اقدامی هشدار داد.

شولتز در پاسخ به این پرسش که آیا آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری خود را تحریم می‌کند یا نه، گفت: تصور می‌کنم این کار عواقب دارد اما در مقطع کنونی، به روشنی اعلام می‌کنیم که چنین اتفاقی نباید بیفتد.

چین در هفته‌های اخیر با اتهامات فزاینده‌ای درباره تمایل این کشور برای تامین کمک نظامی برای روسیه روبه‌رو شده که البته آنها را رد کرده است.

لی‌ که‌چیانگ، نخست وزیر چین دیروز(یکشنبه) بدون اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت که پکن همچنان به سیاست خارجی مستقل مبتنی بر صلح متعهد خواهد ماند.

شولتز پس از جلسه با اورسولا فون درلین، رئیس کمیسیون اروپا گفته بود: همگی با اینکه نباید هیچ سلاحی به روسیه تحویل داده شود، موافق هستیم و دولت چین اعلام کرده که چنین کاری نخواهد کرد. این خواسته ماست و روی آن نظارت داریم.

رئیس کمیسون اروپا هم با لحنی که صریح‌تر به نظر می‌رسید، اذعان کرد که «ما تا این لحظه هیچ مدرکی دراین‌باره له‌دست نیاوردیم»؛ با این حال او هشدار داد که غرب همچنان هشیار و محتاط مانده و تعهد پکن را رصد خواهد کرد.

با این وجود، فو درلین از پاسخ به این پرسش که آیا اتحادیه اروپا چین را تحریم خواهد کرد یا خیر، خودداری کرد و آن را «سوال فرضی توصیف کرد که تنها در صورت عملی شدن مساله، قابل پاسخ دادن است.»

شولتز، چین را تهدید کرد

چین به دفعات این اتهامات را رد کرده و مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز هفته گذشته گفت که واشنگتن درباره سلاح‌ها «اکاذیب» منتشر و شرکت‌های چینی را «بی‌دلیل» تحریم کرده و آن را «تزویر» و «قلدری آشکار» خواند.

نینگ در ادامه هم گفته بود که واشنگتن تاکنون با ارسال میلیاردها دلار کمک نظامی به اوکراین، به آتش جنگ دامن زده و باعث تداوم آن و دشوار شدن توافق صلح شده است.