به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری "آسوشیتدپرس"، "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که امیدوار است که روابط میان واشنگتن و مسکو متعاقب قانون برنامه ریزی شده موسوم به "جکسون ونیک" کنگره آمریکا مبنی بر تحمیل تحریم های شدید علیه ناقضان حقوق بشر روسی، آسیب نبیند.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که انتظار تغییر یا در زمینه لغو قانون جکسون ونیک و یا نگرانی های کنگره درباره حقوق بشر سوریه را دارد؛ وی امروز به خبرنگاران حاضر در فنلاند گفت: این نگرانی ها را می توان بدون حذف روابط با مسکو بیان کرد و اینکه این همان چیزی است که ما در تلاشیم تا از طریق همکاری با کنگره عملی کنیم و ما هر دلیلی برای این باور داریم که می توانیم این کار را محقق کنیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: در حال حاضر و زمانیکه من به همراه " باراک اوباما " رئیس جمهوری آمریکا در مکزیک بودم، مستقیما با " ولادیمیر پوتین " رئیس جمهوری روسیه وارد بحثشده ایم؛ ما به طور واضح اعلام کرده ایم که نگران وضعیت حقوق بشر در روسیه هستیم.

قانون سال ۱۹۷۴ " جکسون ونیک " تجارت با اتحاد شوروی سابق را به تمایل مسکو برای صدور مجوز برای ترک یهودیان و سایر اقلیت ها از کشور مرتبط کرد؛ لغو قانون جکسون ونیک در صورتی ضروری می شود که مشاغل آمریکایی قرار باشد متعاقب الحاق روسیه به سازمان تجارت جهانی در تابستان سال جاری، از تعرفه های کمتر و افزایش دسترسی به بازارهای روس بهره مند شوند.

این خبر در شرایطی گزارش می شود که امروز کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در یک ضربه دیگر به روابط آمریکا و روسیه به اتفاق آراء لایحه‌ایموسوم به " ماگنیتسکی " را به تصویب درآورد که طبق آن علیه مقامات روسیه به دلیل مرگ " سرگئی ماگنیتسکی " وکیل روسی در سال ۲۰۰۹، تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت مسافرتی تحمیل می شود؛ اقدامی که قطعا با تلاش های کنگره برای حذف محدودیت های تجاری قانون جسکون ونیک مربوط به دوران جنگ سرد در ارتباط است.

" سرگئی ماگنیتسکی \ ' وکیل روس شرکت سرمایه گذاری انگلیسی \ ' هرمیتاژ \ ' پس از دستگیری به جرم فرار مالیاتی در سال ۲۰۰۹ در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت. مرگ وی به موضوعی مناقشه آمیز در روابط روسیه و برخی کشورهای غربی بدل شده است.؛ این لایحه می‌تواند ممنوعیت صدور ویزا برای مقامات روسیه به وجود آورد و دارایی‌های این مقامات را که آمریکا آنها را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند، مسدود کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: ما به لغو لایحه جکسون وندیک بسیار تمایل داریم زیرا ما می خواهیم تا درها به روی تجارت بیشتر و سرمایه گذاری میان دو کشور آمریکا و روسیه باز شود؛ با این وجود، نگرانی بزرگ کشور ما و به خصوص کنگره درباره حقوق بشر در روسیه و به ویژه پرونده مروبط به وکیل ماگنیتسکی است که در زندان مرد.