بی تفاوتی بایدن عامل ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی»

شبکه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد: پس لرزه‌های ناشی از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی در ایالت کالیفرنیا در آمریکا در جهان همچنان ادامه دارد. این دومین ورشکستگی بزرگ در تاریخ آمریکا است. وزیر اسبق خزانه داری آمریکا هشدار داد که دخالت دولت آمریکا هم هیچ کمکی به وضعیت موجود نمی‌کند.

لورنس سامرز، وزیر اسبق خزانه داری آمریکا گفت: ورشکستگی این بانک تبعات زیادی برای اقتصاد آمریکا به همراه خواهد داشت. دولت آمریکا باید به همگان این اطمینان را بدهد که این مشکل را رفع کند.

بانک سیلیکون ولی منابع مالی مورد نیاز نیمی از واحد‌های فن آوری آمریکا را تامین می‌کرد. این بانک یکی از بیست بانک مهم تجاری در آمریکا بود. این بانک در پایان سال گذشته ۲۰۰.۹ میلیارد دلار دارایی داشت.

ورشکستگی این بانک سبب ایجاد پیچیدگی‌هایی در سراسر جهان شده است. شماری از شرکت‌های برزیلی که ۱۰ میلیارد دلار در این بانک داشته اند پول خود را از دست داده اند. این تنها بخشی از مشکل است. شرکت‌های زیادی در هند، چین و در اروپا سرمایه‌های خود را در این بانک از دست داده اند. در انگلیس به تنهایی بیش از ۱۸۰ شرکت با ارسال نامه‌ای برای دولت انگلیس درخواست کمک کرده اند.از بین رفتن سپرده‌ها اثرات فلج کننده‌ای را به همراه دارد. این وضعیت یادآور وضعیت بد ۲۰ سال پیش است. بسیاری از شرکت‌ها ورشکسته خواهند شد.

بی تفاوتی بایدن عامل ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی»

این بزرگترین ورشکستگی اقتصادی از سال ۲۰۰۸ است. در سال ۲۰۰۸ اقتصاد جهانی دچار رکودی شدید شد. این نتیجه سیاست‌های اقتصادی بی نتیجه آمریکا بود. رکود در اقتصاد آمریکا هم یکی از عوامل ورشکستگی این بانک است. سیاست‌های وزارت خزانه داری آمریکا هم برای مقابله با این وضعیت بی نتیجه بوده است. جک راسموس کارشناس اقتصادی معتقد است که سیاست‌های اقتصادی دولت امریکا برای مقابله با تورم با استفاده از افزایش نرخ بهره بانکی سبب این ورشکستگی شده است.

جک راسموس، کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: اقدامات بانک مرکزی آمریکا و افزایش نرخ بهره بانکی نتوانسته است که در پایین آوردن تورم کمک کننده باشد. هیچ اقدامی در این رابطه انجام نشده است. نمی‌توان تنها با افزایش نرخ بهره بانکی تورم را کاهش داد. زمانیکه شما نرخ بهره بانکی را افزایش می‌دهید این سبب می‌شود که سرمایه گذاری کاهش یابد. شرکت‌های زیادی در بانک سیلیکون ولی پول داشته اند که سرمایه خود را از دست داده اند.

خبرنگار راشاتودی گفت: ورشکستگی بانک سیلیکون ولی خسارت زیادی را به شرکت‌های فعال در بخش فن آوری در جهان و آمریکا وارد می‌کند. ما همچنین شاهد افزایش بحران در بخش مسکن آمریکا هم هستیم. این یک بانک بسیار مهم است. باید ببینیم که در روز دوشنبه چه روی خواهد داد. در هفته آینده هم تحولات اقتصادی زیادی در پیش است. به نظرم قدم به قدم شاهد تبعات ناشی از این ورشکستگی خواهیم بود. شاید تا مدت‌ها شاهد نبود سرمایه گذاری در بخش فن آوری در آمریکا باشیم. مشکل دولت بایدن این است که به جای تمرکز بر روی امور داخلی آمریکا بر روی مسائل ژئوپولتیکی و خارجی تمرکز کرده است. باید بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخ بهره بانکی را متوقف کند تا به بخش مالی آمریکا کمک کند. به نظرم با این سیاست نمی‌توان تورم را در آمریکا کاهش داد. بانک مرکزی آمریکا عملکرد خوبی نداشته است.