برگزیت عامل تشدید بحران کمبود مواد غذایی در انگلیس

هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی نوشت: در حالی که ماکارونی یا دستمال توالت در آلمان در طول همه گیری کرونا به طور موقت کمیاب بود، شکاف و کمبودهای موجود در قفسه های سوپرمارکت های بریتانیا به یک مسئله دائمی تبدیل شده است. این روند حتی می تواند تشدید شود.

پس از برگزیت ، کارشناسان معتقدند تداوم کمبود مواد غذایی در انگلیس محتمل است. بر این اساس امنیت مواد غذایی در بریتانیا به پایان رسیده است. دیوید اگزوود، نایب رئیس اتحادیه ملی کشاورزان انگلیس در این باره گفت: دولت باید این موضوع را جدی بگیرد. تنگناهای فعلی گوجه فرنگی و خیار احتمالاً باقی خواهند ماند، زیرا برداشت گونه های محلی در طول سال ها کمتر و کمتر شده است.

اتحادیه ملی کشاورزان انگلیس انتظار دارد فصل گوجه‌فرنگی و خیار در سال 2022، فصلی باشد که کمترین عملکرد را از زمان شروع شمارش ها و ثبت آن در تقریباً 40 سال پیش داشته باشد. این روند در مورد گلابی و فلفل نیز مشابه است.

بریتانیایی‌ها در حال حاضر می‌توانند گوجه‌فرنگی کمتری از کشورهای جنوبی وارد کنند، از جمله، زیرا برداشت‌ها در آنجا به دلیل آب و هوا ضعیف‌تر بوده و موانع تجاری اضافی در نتیجه برگزیت به وجود آمده است.

اما این قضیه فقط به سبزیجات و میوه ها ختم نمی شود، انجمن تجاری کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا نیز معتقد است که ممکن است گلوگاه هایی در روغن زیتون به دلیل برداشت ضعیف در مناطق در حال رشد وجود داشته باشد. اندرو لی، اقتصاددان بریتانیایی-آلمانی، که در دانشگاه دولتی تعاونی بادن-وورتمبرگ تدریس می کند، پنیر وارداتی را نیز در فهرست کالاهای بالقوه در خطر انقراض در انگلیس می بیند. لی توضیح داد که با افزایش مورد انتظار در تحولات شدید آب و هوایی، هر گونه شوک در زنجیره تامین، به انگلیس سخت‌تر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا ضربه خواهد زد.

برگزیت عامل تشدید بحران کمبود مواد غذایی در انگلیس

"اولریش هوپ"، رئیس اتاق صنعت و بازرگانی آلمان و بریتانیا (AHK) در لندن، تخمین می‌زند که بریتانیا همیشه حدود 10 تا 15 درصد بیشتر از کشورهای اتحادیه اروپا تحت تأثیر شوک‌های زنجیره تامین قرار می‌گیرد. هاپ گفت: برگزیت خطر گسستن زنجیره تامین را افزایش داده است.

تاکنون، دولت بریتانیا از ایده پیوستن مجدد به بازار داخلی اتحادیه اروپا اجتناب کرده است.

تام برادشاو، معاون رئیس اتحادیه ملی کشاورزان بریتانیا (NFU) نیز چندی پیش طی اظهاراتی تأکید کرد که دولت انگلیس باید "فرماندهی" تولید مواد غذایی در داخل این کشور را به عهده بگیرد و هشدار داد که در حال حاضر کمبود میوه و سبزیجات احتمالاً فقط ذره‌ای از مشکلات آینده است.

این مقام انگلیسی افزود: واقعاً جالب است که قبل از برگزیت چیزی از مراکش وارد نمی‌کردیم یا خیلی کم بود، اما مجبور شده‌ایم به دورتر برویم و اکنون این شوک‌های اقلیمی که شایع‌تر شده‌اند، تأثیر واقعی بر مواد غذایی موجود در قفسه فروشگاه‌های ما داشته است.

به دلیل کمبودهای میوه و سبزیجات اخیرا برخی از سوپرمارکت ها و فروشندگان موادغذایی در انگلیس محدودیت هایی را برای خرید برخی میوه ها و سبزیجات در نظر گرفته اند.

پیش از این، رسانه های انگلیس گزارش داده بودند که این کشور با کمبود گوجه فرنگی به دلیل کاهش برداشت در کشورهای عرضه کننده مواجه است. در زمستان، انگلیس معمولاً از مراکش، هلند و اسپانیا گوجه فرنگی دریافت می کند و پس از برگزیت، خریداران محلی به شدت به واردات از مراکش متکی شدند.