سخنرانی بایدن التهاب بازارها را کاهش نداد

جو بایدن دوشنبه شب در سخنانی بسیار کوتاه در مورد سیستم بانکی آمریکا گفت:ما باید جزییات کامل اتفاق رخ داده را درک کنیم و کسانی که مسوول این ورشکستگی هستند باید پاسخگو شوند.

وی با بیان اینکه مالیات دهندگان آمریکایی مسوول زیان های بانک ورشکسته شده نخواهند بود، گفت: آمریکایی ها می توانند به امنیت سیستم بانکی آمریکا اعتماد کنند. سیستم بانکی آمریکا امن است و مشکلی ندارد.

بایدن همچنین وعده معرفی قوانین سختگیرانه تری برای بانک ها داد و خطاب به مردم آمریکا گفت: سپرده های بانکی شما هر زمان که به آنها نیاز داشته باشید، در دسترس خواهند بود.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد که مدیران بانک ها اخراج خواهند شد و سرمایه گذاران پول خود را از دست خواهند داد.

پیشتر روزنامه ایندیپندنت نوشته بود که ۶۷ سناتور (۵۰ جمهوریخواه و ۱۷ دموکرات) در سال ۲۰۱۸ با کاهش نظارت بر این بانک موافقت کرده و این قانون مصوب سنا به تائید دونالد ترامپ نیز رسیده بود. تحلیلگران معتقدند که اگر این بانک از برخی تدابیر نظارتی معاف نمی شد، احتمال مدیریت بهتر شرایط و کاهش ریسک وجود می داشت.

با این وجود ترامپ در مطلبی که در شبکه های اجتماعی منتشر کرد، انگشت اتهام را به سوی سیاست های مالی دولت جو بایدن نشانه رفت و نوشت: با یک رکود شدیدتر از سال ۱۹۲۹ روبرو خواهیم شد. سقوط بانک ها آغاز شده است.

سخنرانی بایدن التهاب بازارها را کاهش نداد

شک و تردید بازارهای آسیایی و نگرانی مشتریان چینی

در همین راستا، خبرگزاری رویترز نوشت که امروز نیز بازارهای سهام کشورهای آسیایی از پیامدهای سقوط بانک "سیلیکون ولی" در امان نبودند و سخنرانی دیشب جو بایدن و دیگر تصمیم گیرندگان اقتصادی نه تنها نتوانست بازارها را آرام سازد، بلکه موجب شده تا آینده افزایش نرخ بهره نیز با اما و اگر مواجه شود.

در جریان معاملات امروز سهام صنعت بانکداری به سیر نزولی خود ادامه دادند و شرکت های ژاپنی بیشترین آسیب را متحمل شدند. تحلیلگران بر این باورند که شک و تردید جاری به زیان این صنعت خواهد بود. سرمایه گذاران در مورد وضعیت مالی بانک های کوچک بین المللی، احتمال وضع مقررات سختگیرانه و ارجحیت جبران سپرده ها به قیمت زیان سرمایه گذاران بانک های ورشکسته بسیار نگرانند.

به نوشته این خبرگزاری، موسسه رتبه بندی اعتباری آمریکایی مودیز (Moody's) رتبه بانک آمریکایی سیگنچر را که به تازگی تعطیل شده، به "بی ارزش" کاهش داد و اعلام کرد که کاهش رتبه ۶ بانک آمریکایی فرست ریپابلیک (First Republic Bank)، زاینز بنکورپوریشن (Zions Bancorporation)، وسترین الاینس بنکورپ (Western Alliance Bancorp)، کومریکا (Comerica Inc)، یو ام بی فایننشیال (UMB Financial Corp) و اینتراست فایننشال (Intrust Financial Corporation) را بررسی خواهد کرد.

در این میان رگولاتور بانکی کانادا نیز اعلام کرده که نظارت خود بر بانک های داخلی را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر تارنمای شبکه اقتصادی سی ان بی سی نوشت که شرکت های نوپای چینی نیز در زمره دیگر موسسات سراسر جهان خواهند بود که از سقوط "اس وی بی" آسیب خواهند دید. این بانک آمریکایی که در میان شرکت های نوپای حوزه فن آوری اطلاعات محبوبیت بسیاری داشت، مشتریانی نیز در داخل چین جذب کرده و امکان افتتاح آنلاین حساب و استفاده از شماره همراه اپراتورهای چینی برای تائید ثبت نام وجود داشت.

به نوشته سی ان بی سی، سرمایه گذاران به دلیل آنکه این بانک آمریکایی امکان بررسی و تائید نحوه استفاده شرکت های نوپا از سرمایه شان را فراهم می ساخت به آن علاقه داشتند. یک منبع آگاه به این شبکه گفت که اگر "اس وی بی" تعطیل شود، صنعت فن آوری آسیب خواهد دید چرا که هیچ بانک دیگری دو اختیار مذکور را در اختیار سرمایه گذاران قرار نمی دهد.

بحران بانکی؛ عرصه جدید رویارویی جمهوریخواهان و دموکرات ها

با بالا گرفتن جنجال بانکی در آمریکا، رسانه های حامی دو حزب اصلی این کشور نیز به دفاع و انتقاد از عملکرد دولت پرداختند.

تارنمای سی ان ان در تحلیلی پیرامون بحران بانکی اخیر نوشت که سقوط بانک "سیلیکون ولی" ثابت کرد که مهمترین ریسک سیستمی که آمریکا با آن مواجه است نه نظام بانکداری آن بلکه دودستگی سیاسی است.

به نوشته سی ان ان، پس از تصمیم دولت برای تضمین سپرده های بانک های "اس وی بی" و سیگنچر، صبح روز دوشنبه و با آغاز هفته کاری خبری از خروج سپرده ها از بانک ها نبود. با این وجود بحرانی شدن وضعیت برخی دیگر از بانک ها دور از انتظار نیست.

سی ان ان ادامه داد: واکنش سیاست زده به این ماجرا و کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان برای پیروزی در رقابت های ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نشان می دهد که حتی اگر یک بحران واقعی مالی نیز رخ دهد، دولت توان مدیریت آن را نخواهد داشت.

تارنمای روزنامه راستگرای واشنگتن تایمز نیز از حاتم بخشی جو بایدن در تزریق بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کمک اضافی دولت آمریکا به آن دسته از سپرده گذاران بانک "اس وی بی" و سیگنیچر که سپرده هایشان تحت پوشش بیمه فدرال نبود، نوشت: این نخستین گام به سوی کنترل دولتی نظام بانکداری است.

در ادامه این تحلیل آمده است: شرکت بیمه سپرده فدرال، سپرده های بالغ بر ۲۵۰ هزار دلار را بیمه می کند. بایدن موافقت کرده که این سقف برای پوشش بسیاری از سپرده های بیمه نشده این دو بانک افزایش می یابد.

احتمال دارد چنین اقدامی به منابع صندوق بیمه سپرده فشار آورده و زمینه ساز مداخله دولت های بعدی آمریکا برای نجات بانک های بزرگ شود.