میزان خسارت زلزله ترکیه اعلام شد

بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه (TEPAV) با انتشار گزارشی جامع درباره زلزله مهیب ۴۰ روز پیش اعلام کرد که زمین لرزه اخیر در مناطق جنوبی این کشور علاوه بر تلفات جانی سنگین، بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشته است.

به گزارش تارنمای خبر۷ ترکیه، این موسسه طی پژوهشی برآورد کرد که هزینه ساخت و ساز، بازسازی و تعمیر تاسیسات زیربنایی حدود ۸۸ میلیارد دلار خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود، نیمی از این هزینه از منابع عمومی تامین شود. دومین بخش خسارت و زیان ناشی از زلزله، مربوط به وسایل نقلیه، واحد‌های تجاری، ملزومات منزل و کالا‌های مصرفی مردم بوده که رقم آن حدود ۳۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

بنا به پیش‌بینی این موسسه، خسارت مربوط به حمایت از ساخت مسکن، مراقبت و آموزش زلزله زدگان و اشتغال جمعیت زلزله زده نیز حدود ۱۷ میلیارد دلار و هزینه سالانه احداث و مدیریت سرپناه موقت نیز چهار میلیارد دلار برآورد شده است.

میزان خسارت زلزله ترکیه اعلام شد

این موسسه تحقیقاتی همچنین، آثار اقتصادی زلزله اخیر ترکیه را سنگین ارزیابی و اعلام کرد که این حادثه رشد اقتصادی کشور ترکیه در سال جاری میلادی را ۱.۲ درصد کاهش خواهد داد. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که تقریبا ۴۰ درصد از بنا‌ها و ساختمان‌های موجود در ۱۱ استان زلزله زده ترکیه، دچار خسارت جدی و ویرانی ناشی از زلزله شده است.

بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه در گزارش خود، جبران خسارت، صدمات و خرابی زلزله اخیر این کشور را سخت عنوان کرد و ادامه داد: این کار نیازمند انجام اقدامات عمرانی وسیع در مدت پنج سال است.