تداوم کاهش محبوبیت مکرون

نظرسنجی ماهیانه هفته نامه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش» نشان می‌دهد که محبوبیت امانوئل مکرون در ماه جاری به ۲۸ درصد و کمترین حد از پایان جنبش «جلیقه زردها» در سال ۲۰۱۹ میلادی رسیده است.

برخی اعتراضات به راه افتاده در فرانسه را جدی‌ترین چالش دور دوم ریاست جمهوری مکرون می‌دانند و این در حالیست که اعتراضات مربوط به جنبش جلیقه زردها نیز مهم‌ترین بحران دولت او را در دور نخست ریاست جمهوری رقم زد.

اقدام اخیر دولت مکرون در استفاده از متمم سوم ماده ۴۹ قانون اساسی برای تصویب اصلاحات جنجالی قانون بازنشستگی که این سن را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می دهد، در نظر مردم معترض و نمایندگانشان در مجلس به نوعی دورزدن مجلس تلقی شده و خشم آنان را برانگیخته است. استفاده از این متمم به دولت اجازه می دهد که بدون رای گیری در مجلس، طرح خود را از تصویب در این نهاد مردمی بگذراند.

بر پایه نظرسنجی موسسه «ایفوپ» که روزهای ۹ تا ۱۶ مارس (۱۸ تا ۲۵ اسفند) به سفارش ژورنال دو دیمانش صورت گرفت، محبوبیت مکرون با ۴ پله کاهش به ۲۸ درصد و میزان نارضایتی از عملکرد او به ۷۰ درصد رسید.

این نظرسنجی نشان می دهد که میزان محبوبیت مکرون از زمان انتخاب مجددش در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ماه مه (اردیبهشت) ۲۰۲۲ تاکنون ۱۳ پله سقوط کرده است.

تداوم کاهش محبوبیت مکرون

مکرون در دسامبر (آذر/دی) ۲۰۱۸ و در بحبوحه جنبش جلیقه زردها نرخ محبوبیت ۲۳ درصد را به‌عنوان کمترین میزان در طول دوره ریاست جمهوری، تجربه کرد.