اثرات حمله آمریکا به عراق بیش از هیروشیما بود

مطالعه اخیری که روزنامه انگلیسی گاردین منتشر کرد، نشان داد که حمله آمریکا به عراق در بیست سال پیش میراثی بدتر از بمباران هیروشیما توسط آمریکا  با بمب هسته‌ای در طول جنگ جهانی دوم بر جای گذاشته است.

 این روزنامه در گزارشی به مطالعه‌ای به سرپرستی دکتر بازبی، بر اساس اطلاعات و داده‌های ارائه شده توسط پزشکان در عراق در مورد افزایش قابل توجه نرخ سرطان و نقایص مادرزادی پس از شروع بمباران آمریکا پرداخته است.

گاردین نوشت: «بر اساس این مطالعه، پس از بمباران در ژاپن، میزان سرطان خون در میان کسانی که در نزدیکی انفجار زندگی می‌کردند، حدود ۱۲ تا ۱۳ سال پس از انفجار بمب (زمانی که میزان تشعشعات در اوج خود بود) به میزان ویرانگری معادل ۶۶۰ درصد افزایش یافت. اما در فلوجه (غرب عراق) در مدت زمان بسیار کوتاه تری، به طور متوسط ​​بین پنج تا ده سال پس از بمباران آمریکا، نرخ سرطان ۲۲۰۰ درصد افزایش یافت».

این روزنامه افزود: «طبق شواهد،  پزشکان در عراق پس از حملات آمریکا در فلوجه شروع به گزارش افزایش چشمگیر میزان سرطان و همچنین نقایص مادرزادی کردند. بازبی و همکارانش همچنین به افزایش ۱۲۶۰ درصدی در میزان سرطان در کودکان در فلوجه و همچنین افزایش ۷۴۰ درصدی تومور‌های مغزی پی بردند که نشان می‌داد آن‌ها در معرض تشعشعات قرار گرفته‌اند. همچنین نرخ مرگ و میر نوزادان در عراق ۸۲۰ درصد بیش از کشور کویت در همسایگی عراق بود».

چندی پیش نیز ژنرال ایگور کریلوف، فرمانده نیرو‌های حفاظت رادیولوژی، شیمیایی و بیولوژیکی ارتش روسیه فاش کرد که ارتش آمریکا در حمله به عراق (۲۰۰۳-۲۰۰۴) از ۳۰۰ تن اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد و با موشک‌ها حاوی اورانیوم شهر‌های العماره، بغداد، بصره، فلوجه و کربلا را بمباران کرد،  در نتیجه، وضعیت رادیواکتیو در شهر فلوجه بدتر از هیروشیما و ناکازاکی شد و این شهر، حتی امروز، چرنوبیل دوم نامیده می‌شود.

اثرات حمله آمریکا به عراق بیش از هیروشیما بود

بغداد، بصره، ناصریه، العماره و فلوجه استان‌هایی هستند که آمریکا در آن‌ها از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده است و شاهد افزایش ابتلای افراد به بیماری‌های سرطانی هستند و تولد نوزادان ناقص الخلقه در این استان‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. گزارش‌های علمی حاکی از آن است که این مواد سمی هستند و آثار آن‌ها تا نسل‌های بعدی ادامه خواهد یافت.