اتمام حجت کشورهای عربی با تل‌آویو

 کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، مصر، قطر و اردن یورش نظامیان صهیونیست به مسجد الاقصی در سحرگاه امروز چهارشنبه (پنجم آوریل) و حمله به نمازگزاران فلسطینی را محکوم کرده و تل‌آویو را مسئول تشدید خشونت‌ها و تضعیف تلاش‌ها برای آتش‌بس دانستند.

کشورهای عربی و اسلامی در بیانیه‌های جداگانه‌ای از سوی وزارت‌های خارجه خود منتشر کردند، رژیم صهیونیستی را مسئول تحولات فعلی و آینده در سرزمین‌های فلسطین اشغالی معرفی کرده و خواستار ایفای نقش جامعه بین‌المللی در توقف اقدامات صهیونیست‌ها شدند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس»، وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ خود اعلام کرد: عربستان با نگرانی شدید یورش نیروهای اشغالگر اسرائیل به صحن مسجد الاقصی، حمله به نمازگزاران و دستگیری تعدادی از شهروندان فلسطینی را دنبال می‌کند.

ریاض در بیانیه خود افزود: «پادشاهی ضمن محکوم کردن این تجاوز آشکار، مخالفت قاطع خود را با این اقدامات که تلاش‌های صلح را تضعیف می‌کند و با اصول و هنجارهای بین‌المللی در رابطه با مقدسات دینی مغایرت دارد، اعلام می‌کند».

اتمام حجت کشورهای عربی با تل‌آویو

عربستان سعودی بار دیگر موضع قاطع خود را در «حمایت از همه تلاش‌ها برای پایان دادن به اشغالگری و دستیابی به راه‌حلی عادلانه و جامع برای آرمان فلسطین» تکرار کرد.

براساس گزارش خبرگزاری «آناتولی»، وزارت خارجه ترکیه هن یورش نیروهای نظامی اسرائیلی به مسجد الاقصی و دستگیری تعداد زیادی از فلسطینیانی که به نمازخانه القبلی پناهنده شده بودند را به شدت محکوم کرد.

این وزارتخانه امروز در بیانیه‌اش اعلام کرد: تجاوز نیروهای امنیتی اسرائیل به حریم مسجد الاقصی و وضعیت تاریخی آن، یورش به نمازگزاران و دستگیری تعداد زیادی از غیرنظامیان فلسطینی را محکوم می‌کنیم.

آنکارا در این بیانیه تاکید کرده است که این حملات صهیونیست‌ها نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی، آن هم در ماه مبارک رمضان «به هیچ وجه قابل قبول» نیست.

براساس گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه مصر نیز به نوبه خود، این اقدامات و «حمله‌های آشکار را که منجر به صدمات بسیاری در میان نمازگزاران و اعتکاف‌کنندگان از جمله زنان شده، نقض تمام قوانین و هنجارهای بین‌المللی» توصیف و آن‌ها را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است که این کشور «اسرائیل را مسئول تشدید این تنش‌های خطرناک می‌داند؛ اقداماتی که تلاش‌های مصر با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش برای ایجاد آتش‌بس را تضعیف می‌کند».

وزارت خارجه مصر در این بیانیه از جامعه بین‌المللی خواست تا «مسئولیت خود را برای پایان دادن به این حملات به عهده بگیرد و منطقه را از عوامل بی‌ثباتی و تنش بیشتر منطقه در امان نگه دارد».

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت قطر «قنا»، وزارت خارجه دوحه نیز طی بیانیه‌ای، یورش و تخریب مسجد الاقصی، حمله به نمازگزاران و پس از آن، ممانعت از رسیدن آمبولانس‌ها به مجروحان توسط نیروهای اشغالگر اسرائیلی را به شدت محکوم کرد.

دولت قطر در این بیانیه تاکید کرد: دوحه این اقدامات جنایتکارانه وحشیانه را به معنای تشدید خطرناک و تجاوز آشکار به اماکن مقدس، گسترش سیاست یهودی سازی بیت المقدس و تحریک احساسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان به ویژه در این ایام یعنی ماه مبارک رمضان می‌داند.

وزارت خارجه قطر همچنین رژیم صهیونیستی را «مسئول چرخه خشونتی که ناشی از سیاست‌های سیستماتیک آن علیه حقوق مردم فلسطین شده است» دانست و از جامعه بین المللی خواست تا «اقدامی فوری برای توقف این اقدامات» انجام دهد.

خبرگزاری رسمی دولت اردن با انتشار بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه این کشور تدوین شده، اعلام کرد که اَمان هجوم به مسجدالاقصی و حمله به ساکنان آن را محکوم کرده و از تل‌آویو می‌خواهد تا «فورا پلیس و نیروهای ویژه‌اش را از مسجد خارج کند».

«سنان المجالی سخنگوی وزارت خارجه اردن نیز تأکید کرد که این یورش «یک نقض آشکار و یک اقدام محکوم و غیرقابل قبول» است.

او از تل‌آویو به عنوان کابینه رژیم اشغالگر خواست تا از نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه دست بردارد و تمام اقداماتی که هدف از آن‌ها تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی بیت‌المقدس و مقدسات آن است، متوقف کند.

سخنگوی وزارت خارجه اردن همچنین تاکید کرد که «اسرائیل مسئولیت پیامدهای خطرناک این تشدید تنش را بر عهده دارد؛ تنشی که تلاش‌ها برای رسیدن به آرامش و جلوگیری از تشدید خشونت‌ها را تضعیف می‌کند».

براساس گزارش پایگاه خبری «الانباء»، وزارت امور خارجه کویت نیز در بیانیه خود یورش آشکار نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی به صحن‌های مسجد الاقصی، حمله به نمازگزاران و دستگیری تعدادی از شهروندان فلسطینی را محکوم کرد.

این وزارتخانه امروز در بیانیه‌اص بر رد قاطعانه کویت در خصوص این حمله شنیع که موجب تشدید جدی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل است، تأکید داشت.

وزارت خارجه کویت با تاکید بر موضع قاطع این کشور در قبال قضیه فلسطین، خواستار اقدام سریع سازمان ملل متحد به نمایندگی از شورای امنیت که مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد، شد.

دولت کویت در این بیانیه از کل جامعه بین‌المللی خواست تا برای متوقف کردن این روند خشونت‌‌آمیز، گام‌هایی جدی برداشته و اقداماتی عملی انجام دهند.

وزارت خارجه کویت این تجاوزات تحریک آمیز و رژیم صهیونیستی را به معنای عدم احترام اشغالگران به اماکن مقدس خواند و تاکید کرد که جامعه جهانی باید برای محافظت کامل از نمازگزاران مسجد الاقصی، مردم فلسطین و مقدسات برادران و مسلمانان تلاش کند.

سحرگاه امروز چهارشنبه، رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که نظامیان اسرائیلی با یورش به صحن‌های مسجدالاقصی، نمازگزاران و اعتکاف‌کنندگان فلسطینی را مورد ضرب و شتم قرار داده و حدود ۴۰۰ نفر از آن‌ها را دستگیر کرد. جناح‌ها و گروه‌های مقاومت فلسطین نیز از عرین الاسود تا جنبش حماس، درباره تداوم این جنایات به صهیونیست‌ها هشدار دادند.

کشورهای عربی و اسلامی در حالی مسئولیت بالارفتن درگیری‌ها در فلسطین اشغالی را متوجه تل‌آویو می‌دانند که تنش‌ها در شهر قدس و اطراف آن از زمان تشکیل آخرین کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو در اواخر سال ۲۰۲۲ که رسانه‌های عبری آن را «افراطی‌ترین دولت در تاریخ اسرائیل» توصیف می‌کنند، تشدید شده‌اند.