نرخ بیکاری در ترکیه دو رقمی شد

موسسه آمار ترکیه با انتشار آخرین آمار اقتصادی این کشور اعلام کرد که تعداد بیکاران ۱۵ ساله و بالاتر با افزایش ۶۵ هزار نفری در سال جاری میلادی، به ۳ میلیون و ۵۱۴ هزار نفر رسیده است.

بنا به اعلام این موسسه، هم اکنون نرخ بیکاری مردان ترکیه ۸.۷ درصد و نرخ بیکاری زنان نیز ۱۲.۶ درصد است.

موسسه آمار ترکیه همچنین تعداد شاغلان این کشور در دومین ماه سال جاری میلادی را با ۳۶۱ هزار نفر کاهش نسبت به اواخر سال قبل، ۳۱ میلیون و ۴۶۰ هزار نفر اعلام کرد.

بنا به گزارش این مرکز، نیروی آماده به کار ترکیه در اوایل سال جاری میلادی به ۳۴ میلیون و ۹۷۵ هزار نفر و نرخ مشارکت نیروی کار نیز با نیم درصد کاهش به ۵۳.۶ درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، ترکیه که در سال گذشته میلادی با افزایش نرخ تورم و افت ارزش پول ملی مواجه بود، از طریق اجرای سیاست اشتغالزای مبتنی بر توسعه صادرات، فقط در عرصه مهار نرخ بیکاری موفق بوده ولی گزارش اخیر مرکز آمار این کشور نشان می دهد که بحران در این عرصه نیز شروع شده است.

موسسه آمار ترکیه چند روز پیش نیز نرخ تورم سالیانه در پایان سومین ماه سال جاری میلادی را ۵۰.۵۱ درصد اعلام کرد.

بانک مرکزی ترکیه نیز سه هفته پیش با انتشار یک گزارش اقتصادی، پیش‌بینی نرخ رشد این کشور در سال جاری میلادی را ۳.۵ درصد و نرخ رشد تولید ناخالص ملی را نیز ۴.۴ درصد اعلام کرد.

نرخ بیکاری در ترکیه دو رقمی شد

این بانک همچنین نرخ تورم این کشور در پایان سالجاری میلادی را ۳۷.۷۲ درصد برآورد کرد که بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی، بسیار خوشبینانه است.

اطلاعات مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که کسری تراز تجاری این کشور در سال گذشته میلادی ، ۱۰۹ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار و نرخ تورم نیز ۶۴.۲۷ درصد بوده است.