کارکنان سفارت آمریکا در سودان مخفی شدند

 همزمان با درگیری‌ها وخشونت‌ها در سودان ، کارکنان سفارت آمریکا در خارطوم به مکانی امن پناه برده‌اند و مخفی شده‌اند.

این موضوع را جان کربی، هماهنگ کننده امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده و افزوده است: به دلیل بسته شدن فرودگاه و تشدید خشونت‌ها، هیچ برنامه‌ای برای خروج اتباع آمریکایی از سودان وجود ندارد.

کربی همچنین افزود که تشدید تنش خطرناک در سودان تلاش‌های سیاسی قبلی را تضعیف می‌کند و ما از دو طرف می‌خواهیم فوراً مذاکره کنند.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی ایالات متحده همچنین گفت: «ما از ارتش و نیروهای واکنش سریع می‌خواهیم خشونت را فوراً متوقف کنند.»

از سوی دیگر، جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که سفیر اتحادیه اروپا در خارطوم در داخل خانه اش مورد حمله قرار گرفته است.

درگیری‌ها در سودان میان ارتش این کشور و شبه نظامیان واکنش سریع همچنان ادامه دارد. این در حالی است که ارتش سودان مدعی فرار محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی از مخفیگاهش شده است.

در بیانیه ارتش سودان آمده است که این پس از آن رخ داده است که محافظان و سربازان مأمور به حراست از او رهایش کردند.

ارتش سودان به مکانی که حمیدتی گریخته یا پنهان شده است اشاره‌ای نکرد.

همچنین اخبار ضد و نقیضی درباره مناطق تحت کنترل طرفین درگیر یعنی نیروهای ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو مخابره شده است.

خارطوم پایتخت سودان و دیگر شهرهای سودان برای سومین روز متوالی شاهد درگیری‌هایی میان نیروهای ارتش سودان و واکنش سریع است.

کارکنان سفارت آمریکا در سودان مخفی شدند

این در حالی است که حمیدتی اعلام کرد: تعیین موعد پایان نبرد میان نیروهایش و ارتش سودان دشوار است

وی البرهان را جنایتکار توصیف کرد و گفت: او مخفی شده است اما البرهان و اعوانش را به چنگال عدالت می‌سپاریم.

سودان پس از کودتای نظامی که در اکتبر ۲۰۲۱ دولت سیاسی را برکنار کرد، در هرج و مرج فرو رفته است.

این در حالی است که پیش از این، «محمد حمدان دقلو»، معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان و فرمانده نیروهای واکنش سریع گفته بود: شورای حاکمیتی به توافق امضا شده پایبند است و نیروهای واکنش سریع نیز بر اساس جدول زمانبندی مورد توافق، در ارتش ادغام می‌شوند.

پیشتر نیز، محمد حمدان دقلو معروف به «حمیدتی» فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان از مشارکت در کودتای ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ علیه عبدالله حمدوک نخست وزیر آن زمان این کشور ابراز ندامت کرد.

حمیدتی مشارکتش در این کودتا را آخرین اشتباه خود قلمداد کرد و گفت: از همان روز اول برای من روشن شد که اتفاقات افتاده هرگز ما را به آنچه می‌خواهیم نخواهد رساند و راه خروج از بن بست سیاسی نخواهد بود.

وی افزود: متأسفانه کودتای ۲۵ اکتبر دروازه‌ای برای بازگشت هواداران رژیم سرنگون شده بود.

از سوی دیگر یک منبع نظامی در ارتش سودان اعلام کرده است که جنگنده‌های این نیروها، به حملات هوایی خود علیه مواضع نیروهای واکنش سریع در خارطوم ادامه می‌دهند.

ارتش سودان همچنین اعلام کرد که ۳۵ خودروی نظامی متعلق به نیروهای واکنش سریع در شهر الدمازین واقع در جنوب این کشور را ضبط و مصادره کرده است.

گروه شبه نظامی واکنش سریع به ریاست حمیدتی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ توسط عمرالبشیر تأسیس شد و در آن زمان به سرکوب شورش‌ها در دارفور روی آورد. این گروه به جنایت علیه بشریت در دارفور متهم است و همواره طی سال‌های گذشته با ارتش سودان در رقابت بوده است.