همکاری اوکراین و اف‌بی‌آی برای پرونده‌سازی علیه روسیه

 خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های ارشد نوشت که اوکراین در حال همکاری با اف‌بی‌آی و شرکت‌های آمریکایی است تا شواهد مرتبط با جرایم جنگی را از سوی روس‌ها جمع آوری کنند.

الکس کوبزانتس مامور ویژه اف‌بی‌آی که پیشتر به عنوان فرستاده این آژانس در اوکراین کار می‌کرد، گفت: مسئولان اوکراینی در حال جمع آوری اطلاعات دیجیتال از میدان جنگ و شهرهای ویران شده اوکراین هستند.

کوبزانتس در یک کنفرانس امنیت سایبری در سانفرانسیسکو اظهار داشت: جمع آوری این اطلاعات، تحلیل داده‌ها و کار کردن بر روی آنها کاری است که اف‌بی‌آی تجربه آن را دارد.

این مامور پلیس فدرال آمریکا اضافه کرد که این کار بررسی اطلاعات تلفن همراه، تحلیل‌های پزشکی نمونه‌های دی‌ان‌ای و همچنین بررسی اعضای بدن که از میدان جنگ جمع آوری شده را شامل می‌شود.

وی با تشریح بخش‌های دیگری از کار اف‌بی‌آی، افزود که قدم بعدی کار با ارائه دهندگان خدمات ملی آمریکا و انتقال این اطلاعات و دریافت اطلاعات موقعیت جغرافیایی است.

مامور اف‌بی‌آی همچنین فاش کرد که اف‌بی‌آی در یک سال و نیم گذشته به اوکراین کمک کرده تا عاملان و جاسوس‌های روس فعال در اوکراین و نیروهای روسیه که در زمان جنگ خارج از کی‌یف مشغول عملیات بودند، را شناسایی کند.

همکاری اوکراین و اف‌بی‌آی برای پرونده‌سازی علیه روسیه

مقام‌ها و شرکت‌های امنیتی آمریکایی شریک مهم اوکراین در اقدامات علیه روسیه در حوزه سایبری بودند و این همکاری به پیش از جنگ باز می‌گشت.